Normaal Olie verbruik?

Moderators: knutsel, Hillywood

Gebruikersavatar
Dorus
Forumgebruikers
Berichten: 42
Lid geworden op: 13 mei 2011, 13:15
Locatie: De Kempen

Normaal Olie verbruik?

Bericht door Dorus »

Heeft er iemand een idee wat het olie verbruik mag zijn bij een vt750 uit '84?
Ik denk dat ie ongeveer 1 litertje per 1000km verbruikt.

Zou dat met hele goede (dure) olie minder zijn?
En welke olie is dan het beste?
Gebruikersavatar
knutsel
Bestuur
Berichten: 1858
Lid geworden op: 19 dec 2006, 19:12
Locatie: Dieren

Bericht door knutsel »

welke olie heeft vaak te maken met de goede ervaringen die je opgedaan hebt, ik gebruik valvoline half synthetisch in de meeste motoren maar in de vtx 1800 heb ik castrol RS in zitten.
René
Biker of the year 2012
http://pcayefvf.mijnalbums.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
verkeersgeleider nummer 18
landelijk coördinator
welkom in ons midden
Speer

Bericht door Speer »

Persoonlijk vind ik olie verbruik niet goed, duid op slijtage.
acceptabel vind ik 1 liter op de 4000 km.

reviceren is duur, maar jaren rijden met een motor die redelijk veel olie verbruikt is ook duur.
Gebruikersavatar
Te©h
Shadow Motorclub leden
Berichten: 2286
Lid geworden op: 18 dec 2006, 21:35
Locatie: Utereg aan zee

Bericht door Te©h »

Olieverbruik kun je niet tegen gaan en die zal alleen maar toenemen als je er niets aan doet. Je kan het rekken door iets dikkere olie te gebruiken maar dat is een lapmiddel. Op een gegeven moment zit je toch aan de limiet en dan is het een kwestie van de cillinders honen, eventueel overmaatse zuigers met zuigerveren en olieschrapers. Dan kun je weer 25 jaar verder.
Voor geduld moet je tijd hebben
2x Vt 1100c '86, Vt1100c1 '92 in delen dat wel, Guzie 65 '87 verkocht, Shadowagon, in ontwikkeling:Spartan Manor '47 .
"The bitterness of poor QUALITY remains long after the sweetness of low PRICE is forgotten"
Biker van het jaar 2005
Gebruikersavatar
Dorus
Forumgebruikers
Berichten: 42
Lid geworden op: 13 mei 2011, 13:15
Locatie: De Kempen

Bericht door Dorus »

Oke, dus andere olie gaat de oplossing niet brengen begrijp ik.
Reviseren is een moeilijk woord dus zal wel duur zijn :lol:
Is er iets zinnigs te zeggen over een richtprijs als je dat helemaal uitbesteedt?
Speer

Bericht door Speer »

o.k een kleine verschrijving. Vorig jaar heb ik al eens bij een motorzaak een prijsopgave laten maken, voor het reviseren voor een vt750. prijs indicatie €1500,- Met de mededeling "je weet dan niet wat je tegen kunt komen.
Gebruikersavatar
Dorus
Forumgebruikers
Berichten: 42
Lid geworden op: 13 mei 2011, 13:15
Locatie: De Kempen

Bericht door Dorus »

Oke bedankt Speer
Dat is een flink bedrag :shock:
Daar kan ik voorlopig nog wel wat olie voor kopen dacht ik zo.
Dat het verbruik er niet beter op wordt begrijp ik.
Speer

Bericht door Speer »

tja Dorus. Je kan er zeker veel olie voor kopen. Maar je probleem wordt er niet minder om. Stel je rijd 6000 km per jaar kost je zeker €100.- per jaar aan olie. doe dit een jaar of wat en de helft van de reparatie zijn al betaald.

Denk wel de prijs opgave is maar een prijs. Er zijn er zeker nog anderen die het voor minder kunnen. Kijk eerst eens wat je nodig hebt aan onderdelen. Tech geeft al een mooie indicatie. Dan is het een kwestie van demonteren en monteren.

Vraag eens op het forum of er iemand is die jou wil helpen met de reparatie.
succes.
Recycler
Forumgebruikers
Berichten: 176
Lid geworden op: 07 jan 2007, 18:02
Locatie: Leerdam

Bericht door Recycler »

Er zit inderdaad verschil in olie kwaliteit wat olie verbruik kan bevorderen.
Ook is het goed mogenlijk dat je nieuwe kleprubbertjes ofwel nieuwe klepgelijders nodig hebt. Dit is niet on overkomenlijk en dan is een complete blok revisie niet nodig.

Wat je kan proberen is een minerale motorolie te gaan gebruiken zoals deze Valvoline in de 10W40 specificatie....http://www.valvoline.nl/tweewielers/4-t ... cle_oil_4t
Een beetje automaterialen die Valvoline dealer is kan je deze op bestelling leveren meestal met één dag.

Ik kon even geen Castrol krijgen ( zaak dicht ) en heb MPN olie geprobeerd. Met de MPN ging mijn motor behoorlijk olie verbruiken ( na koprevisie met nieuwe klep gelijders) Heb nu al 1600 km deze Valvoline er inzitten en mijn olie verbruik is geheel verdwenen..............
Gebruikersavatar
Henk Roetert
Shadow Motorclub leden
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 jan 2007, 15:41
Locatie: Appingedam

Bericht door Henk Roetert »

Moi

De mijne ( VT750C uit 1983 ) gebruikte ook erg veel olie, elke 800 km. 1 liter.
Ik heb toen een fles "spul" in het blok gegooid dat alle rotzooi op zou lossen in het blok.
Daarna schone olie erin, kilometertje of wat gereden, weer schone olie erin en het verbruik is nu rond de 1500 km per liter.
Voor zo'n oude bak vindt ik dat acceptabel

Groet'n oet Daam
Henk S'hat'dow
Een dag niet gelachen,is een dag niet geleefd
Lachen is gezond
Gebruikersavatar
Dorus
Forumgebruikers
Berichten: 42
Lid geworden op: 13 mei 2011, 13:15
Locatie: De Kempen

Bericht door Dorus »

Als ik nu de tip van Recycler en Henk Roetert combineer doe ik het er mee voorlopig.
Alleen Henk, wat is het "spul", want ik neem aan dat het niet zo heet :roll:
Ik ga eens naar de auto/motor materialen zaak die zal het wel weten neem ik aan.
Thx.
Gebruikersavatar
knutsel
Bestuur
Berichten: 1858
Lid geworden op: 19 dec 2006, 19:12
Locatie: Dieren

Bericht door knutsel »

Recycler schreef:Er zit inderdaad verschil in olie kwaliteit wat olie verbruik kan bevorderen.
Ook is het goed mogenlijk dat je nieuwe kleprubbertjes ofwel nieuwe klepgelijders nodig hebt. Dit is niet on overkomenlijk en dan is een complete blok revisie niet nodig.

Wat je kan proberen is een minerale motorolie te gaan gebruiken zoals deze Valvoline in de 10W40 specificatie....http://www.valvoline.nl/tweewielers/4-t ... cle_oil_4t
Een beetje automaterialen die Valvoline dealer is kan je deze op bestelling leveren meestal met één dag.

Ik kon even geen Castrol krijgen ( zaak dicht ) en heb MPN olie geprobeerd. Met de MPN ging mijn motor behoorlijk olie verbruiken ( na koprevisie met nieuwe klep gelijders) Heb nu al 1600 km deze Valvoline er inzitten en mijn olie verbruik is geheel verdwenen..............
heeft dat dan met de olie te maken of is dat het gevolg van de nieuwe klepgeleiders. mijn ervaring is met valvoline dat de motor juist olie gaat zuipen,Half Synthetische olie.
René
Biker of the year 2012
http://pcayefvf.mijnalbums.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
verkeersgeleider nummer 18
landelijk coördinator
welkom in ons midden
Gebruikersavatar
Te©h
Shadow Motorclub leden
Berichten: 2286
Lid geworden op: 18 dec 2006, 21:35
Locatie: Utereg aan zee

Bericht door Te©h »

Dat zal wel op de conto van de nieuwe klepseals komen. Als de kop er toch af is gegaan om deze seals te plaatsen, heeft men zonder moeite ook even de zuigers en cillinders kunnen bekijken op slijtage en zeker nieuwe zuigerveren en olieschapers kunnen plaatsen.
Voor geduld moet je tijd hebben
2x Vt 1100c '86, Vt1100c1 '92 in delen dat wel, Guzie 65 '87 verkocht, Shadowagon, in ontwikkeling:Spartan Manor '47 .
"The bitterness of poor QUALITY remains long after the sweetness of low PRICE is forgotten"
Biker van het jaar 2005
Recycler
Forumgebruikers
Berichten: 176
Lid geworden op: 07 jan 2007, 18:02
Locatie: Leerdam

Bericht door Recycler »

Duurde ff voor reactie wegens een vakantie en wat RWYB in het buitenland.

Ook na de kop revisie had ik olie verbruik.
En ja inderdaad de cylinders zijn er ook afgeweest omdat als je de kop loshaald dan komt de voetpakking van spanning en dien je deze dus ook te vervangen.

Heb nu Minerale Valvoline 10W40 en geen olieverbuik meer.
cpo

Re: Normaal Olie verbruik?

Bericht door cpo »

Brute vraag: Wat kost zo'n koprevisie eigenlijk?

Chris

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5 met Tapatalk
Plaats reactie