Raar startprobleem

Moderators: knutsel, Hillywood

Plaats reactie
Gebruikersavatar
de-sjeem
Forumgebruikers
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 dec 2006, 11:52
Locatie: Bor

Raar startprobleem

Bericht door de-sjeem »

Ik heb een raar startprobleem :roll: . De motor is een VT600 van mijn vriendin, normaal geen problemen mee, start altijd. Maar afgelopen weekend was het toch wel even vreemd.

Zaterdagmorgen. We gaan effe een rondje rijden, laten we even bij Louie in Aken stoppen, effe rondneuzen, mischien wat vinden en dan rustig binnendoor weer terug naar home. Sleutel omdraaien op contact, licht staat aan, groen lampje, koppeling vrij, steun in, starknop indrukken, even een korte tik (dacht bij de startknop) en niks meer.
Geen licht, niets meer. alles dood. Sleutel terug, nog eens proberen, maar het blijft stil.

Balen, daar gaat ons ritje in de warme zomerzon. Wat zou dat kunnen zijn. Dodemansknop, nee want het licht is ook uit. Kapjes eraf, zekering checken. Hoofdzekering oké, gewone zekeringen oké.
Zou het dan de accu kunnen zijn, ik heb geen meter bij de hand, Ik weet niet hoe oud hij is, bij de 600 zit de accu ook nog eens achter het zekeringkastje, minpool links, plus rechts van de motor, lukt niet met de kabel om in de motor aan te sluiten, dus die eruit halen. Dan maar eens een nachtje aan een goede druppellader hangen en kijken hoe hij er morgen voor staat. De zaterdag dan maar niet gaan rijden (nu gaat mijn vriendin ook niet meer achterop zitten sinds ze haar eigen fiets heeft), werd dus ter compensatie met de auto naar Aken.

Zondagmorgen, lader checken, lampjes op groen, zou dus oké moeten zijn (theoretisch). Accu erin, kapjes los laten hangen. Sleutel omdraaien, wel weer licht en lampjes aan, op de startknop drukken, zelfde klik en .............. weer dood ........ alles, geen licht, geen reactie op startknop. Toen wist ik het even niet meer, heb wel iets verstand van motoren, van electro maar weet niet waar ik het op dat moment moest zoeken. Logica zei mij dat het dan een massaprobleem zou kunnen zijn, ergens aan de hoofdkabels ?, aansluitingen geroest ?. Maar zou niet weten hoe en waar die lopen. Oké was niet anders, we konden zondag toch niet gaan rijden en ik zou in de loop van de week de motormonteur maar eens opbellen, dus zakeringkastje maar weer vastschroeven. Wellicht had hij een idee waar ik naar moest kijken, anders moest hij hem maar ophalen.

S'middags, ik moest toch effe in de garage zijn. Ik stond nog even peinzend na de motor te kijken en ik dacht effe proberen. Sleutel omdraaien ............... hee licht ........... startknop indrukken ........... en ja hoor ............ lopen als een gesmeerde naaimachine. Ik heb het daarna nog een paar keer geprobeerd, zelfs nu maandag, nog even rond 23.00 uur en het ding start direkt.

Dat-Is-Raar. Weet iemand waar ik dat zou kunnen zoeken :?: , wat ik zou kunnen checken :idea: . Alvast bedankt.

Jack
****************************
**** ;-)Geneat van ut leave;-) ****
****************************
Gebruikersavatar
knutsel
Bestuur
Berichten: 1858
Lid geworden op: 19 dec 2006, 19:12
Locatie: Dieren

Bericht door knutsel »

kijk eens bij het startrelais, daar loopt ook de hoofdzekering doorheen. vaak is daar het zaakje versmolten en maakt het geen goed contact meer.
René
Biker of the year 2012
http://pcayefvf.mijnalbums.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
verkeersgeleider nummer 18
landelijk coördinator
welkom in ons midden
Gebruikersavatar
hjti
Forumgebruikers
Berichten: 195
Lid geworden op: 05 jun 2009, 08:05
Locatie: Lelystad

Startprobleem VT600

Bericht door hjti »

Momenteel heb ik precies hetzelfde probleem.
Ben je er nog achter gekomen wat het was misschien?

Heb vanavond nog even het starterrelais losgetrokken, en de stekkerhouders smaller gemaakt, zodat de stekkers er strakker in passen, vóór het in elkaar schuiven van de stekkers, alles ingespoten met contactspray. Proefrit gemaakt, en tot nu toe, meteen starten, houdt hij niet meer in, en functioneert alles weer zoals het hoort.
To Ride or not To Ride, That's the question.
Mattijs

Re: Raar startprobleem

Bericht door Mattijs »

Aangezien ik al veel topics zag met ''startprobleem'' erin heb ik maar ene topic gekozen om op verder te borduren om nog meer topics te voorkomen.
Het gaat hier om een vt500c van 84. De motor heeft denk ik anderhalf jaar stil gestaan en de verkopende partij heeft een beurt uit laten voeren, nieuwe banden erop gezet, zadel opnieuw laten bekleden en vullen en voor de rest is er echt amper mee gereden. Mooi denk je dan, rijden met dat ding.

Niet dus...

De accu was sowieso al slecht, dus die uit voorzorg al vervangen. Hij sloeg al slecht aan en in verband met het lang stil staan heb ik de carburateur schoongemaakt.
Toen ik daar aan begon zag ik dat linker al verkeerd in elkaar zat. (de vacuumkamer zat niet goed, oftewel het kapje zat een kwart slag gedraaid.) De carburateur heb ik ultrasoon gereinigd en het een en ander vervangen. De bougies had meneer de monteur al vervangen(NGK DPR 8ea-9 uit m'n hoofd) Carburateur terug en starten en lopen. Klein vreugde dansje gedaan uiteraard. Klein beetje afgesteld.

Vrouw lief heeft de motor van huis naar mijn werk gereden wat pak en beet vier kilometer is. Daar wilde ik wat opknap werk doen.

Vijf dagen rommelen, spuitwerk, nieuwe lampjes, frisse rvs bouten moeren voor zo goed als mogelijk.

Dat ding wil niet meer starten, ook niet met de startkabels....

Nu dus mijn vragen:
1: Carburateur afstellen, heeft iemand tips of een afstellingswaarde?
-Ik heb op electrisch gebied alleen de knipperlichten vervangen voor kleinere LED knipperlichten
-de zekeringenkast op het stuur vervangen door een homemade zweefzekeringkast, de oude was stuk en ze lagen allemaal lekker los te liggen..
-remlichtschakelaar op het stuur vervangen, deze maakte sluiting.
2: Heeft dit bovenste iets te maken met de ontsteking? Lijkt mij van niet, maar vragen kan geen kwaad denk ik.

3: De motor start wel, maar hij slaat niet aan. Het startrelais werkt, de killswitch op het stuur lijkt ook te doen wat hij moet doen. Zitten er nog meer veiligheden op?

Dit is een samenvatting, want het startprobleem speelt al langer, maar ik begin een beetje geirriteerd te raken door dat ding. Ik heb het vermoeden dat er gewoon flink mee gereden moet worden want ze is absoluut verwaarloost....

Alvast bedankt :-)
Gebruikersavatar
hjti
Forumgebruikers
Berichten: 195
Lid geworden op: 05 jun 2009, 08:05
Locatie: Lelystad

Re: Raar startprobleem

Bericht door hjti »

Al twee jaar ben ik van het probleem af. Het bleek dat keer op keer de kabels van de accu lostrilden, en de éne keer wel en de andere keer geen contact maakten. Als ik nu een keer de kabels losgetrokken heb, dan zet ik ze goed vast, en zeker de accu-schroef met seconden-lijm.
To Ride or not To Ride, That's the question.
Mattijs

Re: Raar startprobleem

Bericht door Mattijs »

Oorzaak was toch de startmotor....gereviseerd en rijden.
Plaats reactie