Raar startprobleem
Geplaatst: 23 mei 2011, 23:15
Ik heb een raar startprobleem
. De motor is een VT600 van mijn vriendin, normaal geen problemen mee, start altijd. Maar afgelopen weekend was het toch wel even vreemd.
Zaterdagmorgen. We gaan effe een rondje rijden, laten we even bij Louie in Aken stoppen, effe rondneuzen, mischien wat vinden en dan rustig binnendoor weer terug naar home. Sleutel omdraaien op contact, licht staat aan, groen lampje, koppeling vrij, steun in, starknop indrukken, even een korte tik (dacht bij de startknop) en niks meer.
Geen licht, niets meer. alles dood. Sleutel terug, nog eens proberen, maar het blijft stil.
Balen, daar gaat ons ritje in de warme zomerzon. Wat zou dat kunnen zijn. Dodemansknop, nee want het licht is ook uit. Kapjes eraf, zekering checken. Hoofdzekering oké, gewone zekeringen oké.
Zou het dan de accu kunnen zijn, ik heb geen meter bij de hand, Ik weet niet hoe oud hij is, bij de 600 zit de accu ook nog eens achter het zekeringkastje, minpool links, plus rechts van de motor, lukt niet met de kabel om in de motor aan te sluiten, dus die eruit halen. Dan maar eens een nachtje aan een goede druppellader hangen en kijken hoe hij er morgen voor staat. De zaterdag dan maar niet gaan rijden (nu gaat mijn vriendin ook niet meer achterop zitten sinds ze haar eigen fiets heeft), werd dus ter compensatie met de auto naar Aken.
Zondagmorgen, lader checken, lampjes op groen, zou dus oké moeten zijn (theoretisch). Accu erin, kapjes los laten hangen. Sleutel omdraaien, wel weer licht en lampjes aan, op de startknop drukken, zelfde klik en .............. weer dood ........ alles, geen licht, geen reactie op startknop. Toen wist ik het even niet meer, heb wel iets verstand van motoren, van electro maar weet niet waar ik het op dat moment moest zoeken. Logica zei mij dat het dan een massaprobleem zou kunnen zijn, ergens aan de hoofdkabels ?, aansluitingen geroest ?. Maar zou niet weten hoe en waar die lopen. Oké was niet anders, we konden zondag toch niet gaan rijden en ik zou in de loop van de week de motormonteur maar eens opbellen, dus zakeringkastje maar weer vastschroeven. Wellicht had hij een idee waar ik naar moest kijken, anders moest hij hem maar ophalen.
S'middags, ik moest toch effe in de garage zijn. Ik stond nog even peinzend na de motor te kijken en ik dacht effe proberen. Sleutel omdraaien ............... hee licht ........... startknop indrukken ........... en ja hoor ............ lopen als een gesmeerde naaimachine. Ik heb het daarna nog een paar keer geprobeerd, zelfs nu maandag, nog even rond 23.00 uur en het ding start direkt.
Dat-Is-Raar. Weet iemand waar ik dat zou kunnen zoeken
, wat ik zou kunnen checken
. Alvast bedankt.
Jack
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Zaterdagmorgen. We gaan effe een rondje rijden, laten we even bij Louie in Aken stoppen, effe rondneuzen, mischien wat vinden en dan rustig binnendoor weer terug naar home. Sleutel omdraaien op contact, licht staat aan, groen lampje, koppeling vrij, steun in, starknop indrukken, even een korte tik (dacht bij de startknop) en niks meer.
Geen licht, niets meer. alles dood. Sleutel terug, nog eens proberen, maar het blijft stil.
Balen, daar gaat ons ritje in de warme zomerzon. Wat zou dat kunnen zijn. Dodemansknop, nee want het licht is ook uit. Kapjes eraf, zekering checken. Hoofdzekering oké, gewone zekeringen oké.
Zou het dan de accu kunnen zijn, ik heb geen meter bij de hand, Ik weet niet hoe oud hij is, bij de 600 zit de accu ook nog eens achter het zekeringkastje, minpool links, plus rechts van de motor, lukt niet met de kabel om in de motor aan te sluiten, dus die eruit halen. Dan maar eens een nachtje aan een goede druppellader hangen en kijken hoe hij er morgen voor staat. De zaterdag dan maar niet gaan rijden (nu gaat mijn vriendin ook niet meer achterop zitten sinds ze haar eigen fiets heeft), werd dus ter compensatie met de auto naar Aken.
Zondagmorgen, lader checken, lampjes op groen, zou dus oké moeten zijn (theoretisch). Accu erin, kapjes los laten hangen. Sleutel omdraaien, wel weer licht en lampjes aan, op de startknop drukken, zelfde klik en .............. weer dood ........ alles, geen licht, geen reactie op startknop. Toen wist ik het even niet meer, heb wel iets verstand van motoren, van electro maar weet niet waar ik het op dat moment moest zoeken. Logica zei mij dat het dan een massaprobleem zou kunnen zijn, ergens aan de hoofdkabels ?, aansluitingen geroest ?. Maar zou niet weten hoe en waar die lopen. Oké was niet anders, we konden zondag toch niet gaan rijden en ik zou in de loop van de week de motormonteur maar eens opbellen, dus zakeringkastje maar weer vastschroeven. Wellicht had hij een idee waar ik naar moest kijken, anders moest hij hem maar ophalen.
S'middags, ik moest toch effe in de garage zijn. Ik stond nog even peinzend na de motor te kijken en ik dacht effe proberen. Sleutel omdraaien ............... hee licht ........... startknop indrukken ........... en ja hoor ............ lopen als een gesmeerde naaimachine. Ik heb het daarna nog een paar keer geprobeerd, zelfs nu maandag, nog even rond 23.00 uur en het ding start direkt.
Dat-Is-Raar. Weet iemand waar ik dat zou kunnen zoeken
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
![Idea :idea:](./images/smilies/icon_idea.gif)
Jack