Een nieuw topic trekhaken & aanhangers

1 of 2 extra wielen.

Moderators: knutsel, Hillywood

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Te©h
Shadow Motorclub leden
Berichten: 2286
Lid geworden op: 18 dec 2006, 21:35
Locatie: Utereg aan zee

Een nieuw topic trekhaken & aanhangers

Bericht door Te©h »

Dit topic is eigelijk gekomen omdat ik steeds meer vragen krijg over trekhaken en motoraanhangers voor onze Shadow's.
Aangezien we in een regeltjesland wonen (onze oosterburen kunnen er ook wat van) zijn er natuurlijk een paar wetjes waar aan de aanhanger aan moet voldoen, zoals lengte breedte en hoogte, gewicht, verlichting e.d.
Het vreemde hier in is dat de trekhaak daar nergens in voor komt en deze met respect door de eerste de beste huis-tuin en keukensleutelaar in elkaar gebout en gelast kan worden.
Zo heb ik eens van een vriend een trekhaak gekocht, die na gemaakt was van een orginele "Hondatrekhaak". Leuk sierlijk slank uitziende trekhaak. Na 2 jaar te hebben rond getuft met de wereldberoemde Shadowagon er achter moest er op de A2 een noodstop gemaakt worden. Daardoor is een buis van de trekhaak aan 1 kant bij een las voor de helft door gescheurd en de rest verbogen. Nadat de manke trekhaak met een paar sjorbanden was vast gemaakt, rustig naar huis gereden. Daar de boel gedemonteerd en weer in model gebracht, waarbij er aan weerskant een extra pijp is aangebracht. Want een gewaarschuwd mens...........

Hier een stukje wetgeving:

Aanhangwagens achter motorfietsen.

Uitrusting en verlichting:
Aanhangwagens achter een motorfiets moeten zijn voorzien van:
A twee richtingaanwijzers op de achterzijde van de aanhanger, of één richtingaanwijzer aan elke zijkant van de aanhanger, tenminste indien de trekkende motorfiets ook van richtingaanwijzers is voorzien. De richtingaanwijzers mogen uitsluitend ambergeel gekleurd licht uitstralen.
De richtingaanwijzers moeten worden aangebracht:
1 aan de uiterste zijden van de aanhanger en op een onderlinge afstand, gemeten tussen de binnenranden van het lichtdoorlatende gedeelte, van niet minder dan 24 centimeter.
2 op een hoogte van minimaal 35 centimeter boven het wegdek.
B één of twee achterlichten. De achterlichten mogen alleen rood stralen en moeten op een minimale hoogte van 25 cm boven het wegdek worden aangebracht.
C één of twee remlichten, indien de trekkende motor van remlichten is voorzien. De remlichten mogen alleen rood stralen en moeten op een minimale hoogte van 25 cm boven het wegdek worden aangebracht. Indien er slechts één remlicht is gemonteerd moet dat in het midden of links van het midden worden gemonteerd.
D kentekenplaat verlichting. Aanhangwagens achter een motorfiets moeten aan de achterzijde zijn voorzien van de mogelijkheid tot bevestiging van een kentekenplaat. De kentekenplaat-verlichting moet wit zijn, en mag niet naar achteren stralen.
E één of twee niet driehoekige rode retro-reflectoren aan de achterzijde van de aanhanger. Deze reflectoren moeten minimaal 25 centimeter boven het wegdek worden aangebracht.
F tenminste één niet-driehoekige ambergele retro-reflectoren aan de beide zijkanten van de aanhanger. De minimale hoogte voor de plaatsing van deze retro-reflectoren is 35 centimeter boven het wegdek en de maximale hoogte is 90 centimeter. Er moet tenminste één retro-reflector in het middelste gedeelte -inclusief de lengte van de dissel- van de zijkant van de aanhangwagen worden aangebracht.


Aanvullende bepalingen:
1 Indien er twee remlichten of twee achterlichten worden toegepast moeten de beide lichten op een symmetrische wijze aan de aanhanger worden gemonteerd. Dit geldt overigens ook voor de beide richtingaanwijzers.
2 De verlichting van een aanhanger moet dusdanig zijn aangebracht dat ze tot minimaal 10 meter achter het voertuig waarneembaar zijn.
3 Aanhangwagens achter een motorfiets mogen tevens worden voorzien van:
A één mistlicht aan de achterzijde van de aanhanger.
B één of twee witte retro-reflectoren aan de voorzijde van de aanhanger
C witte werklichten aan de voorzijde van de aanhanger.
D extra retro-reflectoren aan zowel voor en achterzijde als de beide zijkanten.


Wielen assen en banden:

Alleen éénassige aanhangers mogen achter een motorfiets worden gebruikt. Bij een éénwielige aanhanger moet het wiel op een zodanige manier worden bevestigd dat het uitsluitend draaibaar is om de eigen horizontale as. De wielen van deze aanhangers mogen uitsluitend worden voorzien van luchtbanden.

Het chassis:
De langs en dwarsliggers van het chassis of een zelfdragend chassis mag geen breuken of schuren of ernstige corrosie vertonen. Bovendien mogen de bevestigingen de stijfheid en/of sterkte van het chassisraam of van de zelfdragende carrosserie niet in gevaar brengen.


De afmetingen:
Aanhangwagens achter motorfietsen moeten in aangekoppelde toestand aan de volgende eisen voldoen:
A de aanhanger mag, met inbegrip van de lading, niet meer dan 1 meter breed zijn.
B de aanhanger mag, met inbegrip van de lading, niet meer dan 1 meter hoog zijn.
C de totale massa van de aanhanger mag niet meer bedragen dan de helft van de trekkende motorfiets.
D de afstand van de achteras van de trekkende motorfiets tot de achterzijde van de aanhanger met inbegrip van de lading mag niet meer bedragen dan 2.5 meter.
E De aanhanger mag slechts éénassig zijn.


De koppeling tussen trekkend voertuig en aanhanger:
A De trekkende motor en de getrokken aanhanger moeten door een enkele passende en geschikte koppeling, die niet kan lostrillen, op een dusdanige manier aan elkaar verbonden worden, dat zijdelings uitwijken van de aanhangwagen zoveel mogelijk wordt voorkomen.
B Verder moet de aanhangwagenkoppeling zowel horizontale als verticale bewegingen aankunnen en als een aanhangwagen meer dan één wiel heeft, moet de koppeling ook bewegingen om een as in de lengterichting van de trekkende motorfiets toelaten.


Aanvullende informatie:
1 Een motorfiets met zijspan mag dan alleen een aanhangwagen trekken als het zijspanwiel een beremd wiel is.

2 De maximumsnelheid voor zowel een solo motor, als een motor met zijspan waaraan een aanhanger is gekoppeld bedraagt: 90 km per uur.

3 Aanhangwagens mogen geen scherpe delen hebben die bij een botsing gevaar voor lichamelijk letsel voor andere weggebruikers zouden kunnen opleveren. De wielen van de aanhangwagens moeten goed zijn afgeschermd en mogen niet aanlopen.

4 De sloten en scharnieren van de deuren en laadkleppen van de aanhanger moeten een goede sluiting waarborgen.

5 Een reservewielhouder die zich aan de buitenzijde van de aanhangwagen bevindt, moet deugdelijk zijn bevestigd. En indien in de houder een reservewiel is geplaatst, moet dat wiel goed zijn opgesloten.
Laatst gewijzigd door Te©h op 06 jun 2011, 22:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Voor geduld moet je tijd hebben
2x Vt 1100c '86, Vt1100c1 '92 in delen dat wel, Guzie 65 '87 verkocht, Shadowagon, in ontwikkeling:Spartan Manor '47 .
"The bitterness of poor QUALITY remains long after the sweetness of low PRICE is forgotten"
Biker van het jaar 2005
jdr
Forumgebruikers
Berichten: 68
Lid geworden op: 13 apr 2011, 13:06
Locatie: Appelscha

Re: Een nieuw topic trekhaken & aanhangers

Bericht door jdr »

Te©h schreef: 2 De maximumsnelheid voor zowel een solo motor, als een motor met zijspan waaraan een aanhanger is gekoppeld bedraagt: 80 km per uur
Geldt voor motor + aanhanger niet hetzelfde als auto + aanhanger? Daarmee mag je tegenwoordig 90 km p/u (tenzij aangegeven is dat de maximum snelheid lager is)...
VT1100C1 '87
Gebruikersavatar
Te©h
Shadow Motorclub leden
Berichten: 2286
Lid geworden op: 18 dec 2006, 21:35
Locatie: Utereg aan zee

Bericht door Te©h »

Soorten trekhaken:

Boven gemonteerd

Afbeelding

Afbeelding

Onder gemonteerd

Afbeelding

Afbeelding

2 soorten trekhaken De bovenste trekhaak op de 1100C1 is aan de steunen van het spatbord gemonteerd. De onderste trekhaak van de 1100C aan de voetsteunen gemonteerd. 2 totaal verschillende modellen, waarvan de bovenste uit plaat gemaakt is en de onderste uit buis. De bovenste hoog en de onderste laag op het frame gebout is.

Het vervelende is dat wij buiten de wegenwet, ook met natuurwetten te maken hebben die ons niet zo goed uit komen.
Eén daarvan is de bekende wip en hefboom. Bij een wip moet aan beide kanten even veel gewicht bevinden om in evenwicht te blijven. Bij de hefboom kan een kind een auto op tillen, als de hefboom maar lang genoeg is. Maar wat heeft dit nu met trekhaken te maken. De krachten die vrij komen bij het trekken van een aanhanger komt bij de C1 tamelijk hoog op het frame en bij de C laag. Bij het recht uit rijden merkt men er bijna niets van. Maar bij stilstand in een bocht weg rijden wel. De massa van de aanhanger trekt dan hoog aan het frame en wil de motor om trekken, terwijl bij een laag gemonteerde trekhaak men daar geen last van heeft, want er is bijna geen hefboomlengte (afstand wegdek/bevestiging trekhaak) om kracht uit te oefenen.
Voor geduld moet je tijd hebben
2x Vt 1100c '86, Vt1100c1 '92 in delen dat wel, Guzie 65 '87 verkocht, Shadowagon, in ontwikkeling:Spartan Manor '47 .
"The bitterness of poor QUALITY remains long after the sweetness of low PRICE is forgotten"
Biker van het jaar 2005
Gebruikersavatar
Te©h
Shadow Motorclub leden
Berichten: 2286
Lid geworden op: 18 dec 2006, 21:35
Locatie: Utereg aan zee

Re: Een nieuw topic trekhaken & aanhangers

Bericht door Te©h »

jdr schreef:
Te©h schreef: 2 De maximumsnelheid voor zowel een solo motor, als een motor met zijspan waaraan een aanhanger is gekoppeld bedraagt: 80 km per uur
Geldt voor motor + aanhanger niet hetzelfde als auto + aanhanger? Daarmee mag je tegenwoordig 90 km p/u (tenzij aangegeven is dat de maximum snelheid lager is)...
Je mag tegenwoordig met een aanhanger en sleurhut 90 km/uur rijden. Dus ook met de motor. Zelfs bij tempo 100 zal je niet staande gehouden worden. Tenminste, dat is me in al die jaren nooit gebeurd. of zou dat aan de Shadowagon liggen dat men steeds een duimpje omhoog doen :?:

In Frankrijk gewoon 130 blazen en in Duitsland 60!! Dus ook op de autobahn :evil: Levensgevaarlijk, en dat vind de polizei ook. Ben daar zelfs 'geflitst' met een Nokia van een blonde beambte die met tempo 100 naast me reed met een glimlach van oor tot oor.
Ook in Nederland vindt men het maar niks, dat een motor tussen de zware jongens zou moeten rijden omdat men een aanhangetje er achter heeft hangen.

Op internet zwerven er lijsten rond waar je wel met een aanhanger welkom bent en hoe hard je mag rijden.
Voor geduld moet je tijd hebben
2x Vt 1100c '86, Vt1100c1 '92 in delen dat wel, Guzie 65 '87 verkocht, Shadowagon, in ontwikkeling:Spartan Manor '47 .
"The bitterness of poor QUALITY remains long after the sweetness of low PRICE is forgotten"
Biker van het jaar 2005
Gebruikersavatar
Andries
Shadow Motorclub leden
Berichten: 653
Lid geworden op: 18 dec 2006, 23:11
Locatie: Egchel (L)
Contacteer:

Bericht door Andries »

Afgelopen zondag in Duitsland nog ingehaald door een aantal motoren, volgens mij duitsers, met zijspan EN aanhanger.

Wij reden daar met circa 110km/uur.
Andries

Regiocommissaris Zuid
Verkeersgeleider nr. 10
Trotse Biker van het Jaar 2014

Met ZUID erop UIT!

bekijk HIER mijn website
Gebruikersavatar
Te©h
Shadow Motorclub leden
Berichten: 2286
Lid geworden op: 18 dec 2006, 21:35
Locatie: Utereg aan zee

Bericht door Te©h »

Afbeelding

7 polig aansluitschema:

1. Richtingaanwijzer links. Geel.
2. Constante stroom / Mistlamp Blauw
3. Massa Wit
4. Richtingaanwijzer rechts Groen
5. Achterlicht rechts/breedtelicht Bruin
6. Remlichten Rood
7. Achterlicht links / breedtelicht Zwart

Dit zijn de kleuren van een kabel van een aanhanger/caravan. en het schema is de aansluiting OP de motor. Die van de aanhanger is dan gespiegeld.
Aangezien een motor geen mistlamp bezit hoef er ook geen een op de aanhanger.

Het makkelijkste is (als je van plan bent om als je de aanhanger niet gebruikt en je trekaak van je motor haalt) een stekker tussen de bekabeling van je motor en de aansluiting trekhaak te maken. Als je de trekhaak demonteert hoef je alleen maar dat stekkertje los te halen.
Voor geduld moet je tijd hebben
2x Vt 1100c '86, Vt1100c1 '92 in delen dat wel, Guzie 65 '87 verkocht, Shadowagon, in ontwikkeling:Spartan Manor '47 .
"The bitterness of poor QUALITY remains long after the sweetness of low PRICE is forgotten"
Biker van het jaar 2005
Plaats reactie