Het werd tijd om mijn remleidingen eens te vervangen. Tenslotte zitten die er weer 25 jaar op en het strakke remmen is er wel van af. Ik krijg het systeem niet meer 'stak' , het blijft zompig aan voelen. Dat komt natuurlijk doordat de leidingen van verstevigd rubber is gemaakt en door de interne druk bij het remmen gaat deze uitzetten waardoor de druk een stuk weg valt. Ook zijn er bij mij menig slijtplekken en scheurtjes op de buitenmantel te vinden. Zoals in foto 1 een gescheurde buitenmantel, en foto 2 een slijtplek.
De nieuwe leidingen zijn binnen en de mee geleverde banjo- ogen zijn er op geschroefd. Op de foto 4 Stahlflexleidingen van Lucas. Het aantal zal menig wenkbrouwen fronsen. Dit setje is nodig voor de 1100c '85/86. Dit type heeft 2 remklauwen, met een verdeler tussen de poten, dus 3 leidingen. De lange is voor de koppeling, die loopt van het stuur, onder de tank door en bij het zadel naar beneden.
Zo, nu eerst het remsyteem leeg laten lopen. Dekseltje van het potje schroeven, en het plaatje en membraam er uit halen. Dan de nippel van de remschoen iets losdraaien en een slangetje er op bevestigen. Potje er onder en de nippel verder losdraaien tot er remvloeistof uit komt. Nu kun je doormiddel van de remhandel het systeem leeg pompen. Dit doe je ook bij de andere leiding. Als laatste maak je even het potje schoon.
Hier een kijkje tussen de poten bij de verdeler. Er komt een leiding van het stuur en gaan er 2 naar de remklauwen. Aan de rechterkant zitten 2 banjo's, 1 komend vanaf het stuur en 1 naar de remklauw en links 1 naar de remklauw.
Zo bij het stuur zit de nieuwe leiding er op. Doe wel bij elke banjo 2 nieuwe koperen ringen. Ook waar 2 banjo's naast elkaar gemonteerd zijn moet een ring tussen, dus moet je 11 ringen plaatsen.
En de 2 leidingen aan de verdeler.
Nu de linkerkant.
Dat waren de remleidingen. Normaal moet nu het systeem gevuld worden met remvloeistof (Dot4, 5 of 5.1, zie andere stikkie voor verdere uitleg over remvloeistof), MAAR ik ben een paar dingen tegen gekomen die eerst gedaan moeten worden. Er moeten nieuwe remschoenen in, 1 nippel zit zo vast, dat die is door gedraaid, dus beiden maar vernieuwen en ik ben een veilgigheidsplaatje kwijt. Dit plaatje houdt de pennen die door de ogen van de remblokken gaan op hun plaats. Ook liep de rechterklauw wat aan dus er komt een revisie van beide klauwen met nieuwe rubbers, kupjes, pennen en nippels.
Beetje wazig maar een verrotte nippel.
Klauw met U- plaatje,
En rechts zonder. Gelukkig zitten beide pennen er nog in, anders was het een uitdaging geworden met het op tijd stoppen.
Remleidingen vervangen.
Moderators: knutsel, Hillywood
- Te©h
- Shadow Motorclub leden
- Berichten: 2286
- Lid geworden op: 18 dec 2006, 21:35
- Locatie: Utereg aan zee
Remleidingen vervangen.
Voor geduld moet je tijd hebben
2x Vt 1100c '86, Vt1100c1 '92 in delen dat wel, Guzie 65 '87 verkocht, Shadowagon, in ontwikkeling:Spartan Manor '47 .
"The bitterness of poor QUALITY remains long after the sweetness of low PRICE is forgotten"
Biker van het jaar 2005
2x Vt 1100c '86, Vt1100c1 '92 in delen dat wel, Guzie 65 '87 verkocht, Shadowagon, in ontwikkeling:Spartan Manor '47 .
"The bitterness of poor QUALITY remains long after the sweetness of low PRICE is forgotten"
Biker van het jaar 2005