Remrevisie
Geplaatst: 19 nov 2011, 00:32
Na nieuwe remleidingen gemonteerd te hebben, is het tijd om de remklauwen onderhanden te nemen. Bij mij is dus het systeem al leeg, en komt er DOT5.1 in. Tijdens de montage van de leidingen bleek dat er een borgplaatje van de remklauwpennen verdwenen was.
Van de rechterkant blijft de rem een beetje hangen, dus die cupjes komen niet ver genoeg terug. Een paar jaar geleden heb ik van beide klauwen de cupjes schoon gemaakt met fijn staalwol en wat polijstmiddel. Ook zijn er de seals vervangen. Maar ik ben een doorrijder, dus er wordt echt wel een aanslag op je motor gepleegd. Ook als je alle voorzorgmaatregelen neemt.
Op voorzorg heb ik dus nieuwe cupjes in de bestelling op genomen. Wel prijzig, maar noodzakelijk.
Mensen die zelf de cubjes gaan vervangen lopen elke keer tegen het probleem aan dat die krengen niet uit de klauw te krijgen zijn. Er zijn wel hulpmiddelen voor, maar die hebben ze niet en die zijn prijzig. En wanneer gebruik je dat nou, dus komen de waterpomptangen enz. uit de gereedschapskist.
Wat ik doe is eigelijk heel logisch en simpel. Ik verwijder de remblokken en plaatst daar een aluminium strip van 8mm. Nu ga ik de remhandel in knijpen, net zo lang tot de cupjes tegen die strip aan komen. Als er 1 cupje blijft hangen, krijgt deze alle druk als de andere cup tegen gehouden wordt door de strip. Hou wel het peil in het potje in de gaten. Als alle cups tegen de strip aan zitten (bij de 86er dus tegelijker tijd de andere klauw ook doen) Dus je laat de hydroliek het werk doen.
Laat dan het systeem leeg lopen door de nippels los te draaien waar aan je een slangetje hebt zitten, en maakt dan alles los. Leidingen, tellerkabel, glijbouten en de boutjes van de borgplaatjes. Als laatste maak je de klauw van de poot los. Zo kan je meer kracht op vast zittende bouten zetten.
Zo, alles is los, dus we gaan aftappen.

Hier een voorbeeld van cupjes met veel kilometers achter de rug.Die krijg je er niet zo maar uit de klauw.

Zo is het makkelijker.

En dan is het tijd voor.............

Beetje wazig, maar zo zien er de seals er uit. Hoog nodig aan vervanging toe.

Met een beetje peuteren de 4 ringen uit de klauw gekregen. Zo als je ziet zijn het er 4. Per cup 1 dikke en een dunne. De dunne zit aan de bovenkant en is een stofseal. Aan de binnenkant van die seal zitten 2 richeltjes, dus oppassen dat ze niet beschadigd worden bij het plaatsen.

Dan is het tijd voor deze vriend om de sleuven waar de seals hetbben gezeten schoon te krijgen. Daar zit altijd aanslag en als dit niet weg gehaald wordt kunnen de seals niet soepel glijden.

Het lijkt wel Sinterklaas, maar dit heb je nodig voor de revisie plus een tubetje kopervet voor de glijbouten en de achterkant van de remblokken waar de cupjes tegen aan komen.

De nieuwe en oude cup. Er zitten best wel diepe putten en krassen in.

De dikke seals zijn geplaatst, nu nog de dunne.

Na heel licht invetten de cupjes geplaatst. In het begin voel je weerstand maar na plaatsing moeten die soepel glijden.

Dan is het tijd om de nieuwe remblokken te plaatsen. Even om de klinknagel een beetje kopervet smeren. Dit is tegen het klapperen. Let goed op dat beide blokken op de goede plaats zitten. Op de bodem zit een veerplaat met links en rechts 2 uitsparingen waar de ogen van de blokken in moeten vallen. Als dit niet het geval is, krijg je met geen mogelijkheid de schijf tussen de blokken.

Keurig in het gelid.

De borgpennen plaatsen en het plaatje aanbrengen, maar die heb ik nog in de garage liggen.

En als laatste een nieuwe ontluchtingsnippel. Dan kan de klauw weer aan de poot bevestigd worden.

Morgen de andere klauw onder handen nemen. Maar nu eerst mijn eigen klauwen wassen en de foto's uploaden


Van de rechterkant blijft de rem een beetje hangen, dus die cupjes komen niet ver genoeg terug. Een paar jaar geleden heb ik van beide klauwen de cupjes schoon gemaakt met fijn staalwol en wat polijstmiddel. Ook zijn er de seals vervangen. Maar ik ben een doorrijder, dus er wordt echt wel een aanslag op je motor gepleegd. Ook als je alle voorzorgmaatregelen neemt.
Op voorzorg heb ik dus nieuwe cupjes in de bestelling op genomen. Wel prijzig, maar noodzakelijk.
Mensen die zelf de cubjes gaan vervangen lopen elke keer tegen het probleem aan dat die krengen niet uit de klauw te krijgen zijn. Er zijn wel hulpmiddelen voor, maar die hebben ze niet en die zijn prijzig. En wanneer gebruik je dat nou, dus komen de waterpomptangen enz. uit de gereedschapskist.
Wat ik doe is eigelijk heel logisch en simpel. Ik verwijder de remblokken en plaatst daar een aluminium strip van 8mm. Nu ga ik de remhandel in knijpen, net zo lang tot de cupjes tegen die strip aan komen. Als er 1 cupje blijft hangen, krijgt deze alle druk als de andere cup tegen gehouden wordt door de strip. Hou wel het peil in het potje in de gaten. Als alle cups tegen de strip aan zitten (bij de 86er dus tegelijker tijd de andere klauw ook doen) Dus je laat de hydroliek het werk doen.
Laat dan het systeem leeg lopen door de nippels los te draaien waar aan je een slangetje hebt zitten, en maakt dan alles los. Leidingen, tellerkabel, glijbouten en de boutjes van de borgplaatjes. Als laatste maak je de klauw van de poot los. Zo kan je meer kracht op vast zittende bouten zetten.
Zo, alles is los, dus we gaan aftappen.

Hier een voorbeeld van cupjes met veel kilometers achter de rug.Die krijg je er niet zo maar uit de klauw.

Zo is het makkelijker.

En dan is het tijd voor.............

Beetje wazig, maar zo zien er de seals er uit. Hoog nodig aan vervanging toe.

Met een beetje peuteren de 4 ringen uit de klauw gekregen. Zo als je ziet zijn het er 4. Per cup 1 dikke en een dunne. De dunne zit aan de bovenkant en is een stofseal. Aan de binnenkant van die seal zitten 2 richeltjes, dus oppassen dat ze niet beschadigd worden bij het plaatsen.

Dan is het tijd voor deze vriend om de sleuven waar de seals hetbben gezeten schoon te krijgen. Daar zit altijd aanslag en als dit niet weg gehaald wordt kunnen de seals niet soepel glijden.

Het lijkt wel Sinterklaas, maar dit heb je nodig voor de revisie plus een tubetje kopervet voor de glijbouten en de achterkant van de remblokken waar de cupjes tegen aan komen.

De nieuwe en oude cup. Er zitten best wel diepe putten en krassen in.

De dikke seals zijn geplaatst, nu nog de dunne.

Na heel licht invetten de cupjes geplaatst. In het begin voel je weerstand maar na plaatsing moeten die soepel glijden.

Dan is het tijd om de nieuwe remblokken te plaatsen. Even om de klinknagel een beetje kopervet smeren. Dit is tegen het klapperen. Let goed op dat beide blokken op de goede plaats zitten. Op de bodem zit een veerplaat met links en rechts 2 uitsparingen waar de ogen van de blokken in moeten vallen. Als dit niet het geval is, krijg je met geen mogelijkheid de schijf tussen de blokken.

Keurig in het gelid.

De borgpennen plaatsen en het plaatje aanbrengen, maar die heb ik nog in de garage liggen.

En als laatste een nieuwe ontluchtingsnippel. Dan kan de klauw weer aan de poot bevestigd worden.

Morgen de andere klauw onder handen nemen. Maar nu eerst mijn eigen klauwen wassen en de foto's uploaden

