Problemen met koppeling

Moderators: knutsel, Hillywood

Plaats reactie
H. Oonk

Problemen met koppeling

Bericht door H. Oonk »

De koppeling van mijn Shadow VT1100 geeft problemen. Hij gedraagt zich zoals in dit topic: http://www.shadowmc.nl/phpBB_forum3/vie ... f=7&t=9048" onclick="window.open(this.href);return false;
Bij het schakelen van neutral naar de 1 wil de motor vooruit als ik de koppeling volledig inknijp. Volgens mij een probleem met de druk in het systeem.

Nu wil ik de vloeistof eruit halen om de slaveclutch te bekijken. Ik vermoed dat het probleem hier zit omdat ik nergens lekkage zie en het glaasje op mijn stuur genoeg olie aangeeft. De kleur is wel enigzins troebel.

Ik heb een Youtube video die mooi aangeeft hoe je de vloeistof netjes kan vervangen. https://www.youtube.com/watch?v=wCj8QiIo4ss" onclick="window.open(this.href);return false;. Heeft iemand een idee waar ik dergelijke pompjes kan halen om de vloeistof uit het systeem te halen? Of is het makkelijkste een slang op de bleeder zetten en daar aftappen?
Moet ik verder nog ergens rekening mee houden?
Ik lees her en der dat het lastig is om de lucht uit het systeem te krijgen/ houden bij dit soort reparaties.

Dit wordt mij eerste keer om een dergelijke reparatie te doen, vandaar even een vraag op het forum voordat ik begin.. :)
Gebruikersavatar
HiHat
Shadow Motorclub leden
Berichten: 139
Lid geworden op: 04 feb 2009, 12:58
Locatie: Wijk bij Duurstede

Re: Problemen met koppeling

Bericht door HiHat »

Je kan bij veel auto- en/of motormaterialen zaken een vergelijkbaar pompje kopen.
Ik heb zelf een grote infuusspuit met een slangetje er aan. Werkt opzich prima.

Het is een goed filmpje, daar doen ze het zoals het hoort. In de praktijk doe ik het zelf wat makkelijker. Ik open het afdekkapje op het stuur en knijp de hendel in en zet deze vast met een binddraadje of iets. Vervolgens zet ik de spuit met slang op de nippel aan het blok en als ik deze vacuüm trek, draai ik de nippel iets los waardoor je de vloeistof redelijk gemakkelijk door het systeem heen trekt. Belangrijk is dan wel om het niveau van je vloeistof in de gaten te houden. Als je alles wilt verversen zie je vanzelf dat de vloeistof in het slangetje helderder wordt.

Voordeel hiervan is dat je minder snel lucht in het systeem krijgt en je daardoor minder werk hebt aan het ontluchten zelf.
Central Division

Ik heb nog verschillende onderdelen liggen van een 1100 uit '85/ '86
H. Oonk

Re: Problemen met koppeling

Bericht door H. Oonk »

Hoi HiHat,

Bedankt voor je antwoordt. Heb de koppeling inmiddels gedemonteerd en een nieuw rubbertje is in de bestelling. Ging allemaal vrij eenvoudig.
Ik hoop (en ga er vanuit) dat het ook vrij eenvoudig weer inelkaar te zetten valt en dat ik het systeem kan ontluchten.
Moet lukken!

Gr Henk
Plaats reactie