dynamo vervangen
Moderators: knutsel, Hillywood
dynamo vervangen
hoi allemaal
ik wil een nieuwe dynamo gaan plaatsen
nu is mijn vraag : heb ik speciaal gereedschappen nodig
en hebben jullie nog handige tips ? bvb zit er olie aan die kant of kan ik zo losmaken ?
gr ab
ik wil een nieuwe dynamo gaan plaatsen
nu is mijn vraag : heb ik speciaal gereedschappen nodig
en hebben jullie nog handige tips ? bvb zit er olie aan die kant of kan ik zo losmaken ?
gr ab
Re: dynamo vervangen
Ik ga even uit van de VT1100. Volgens het handboek kan de kap er af zonder aftappen...
Er zitten hooguit een paar druppen olie achter de kap van de dynamo.
Als je goed gereedschap hebt (vooral goed inbus bits) ben je geen bijzondere dingen nodig.
Wel oude pakking goed verwijderen en een nieuwe pakking plaatsen. Deze even vastzetten met vloeibare pakking of iets dergelijks. Bij het terugzetten van de kap, zal het laatste stukje oncontroleerbaar zijn, doordat de magneet aan de kap gaat 'trekken'. Als de pakking door de klap scheef trekt heb je kans op lekken.
Let even op de route van de kabels naar je kabelboom... Maak even een foto, kan je dezelfde route weer gebruiken
Er zitten hooguit een paar druppen olie achter de kap van de dynamo.
Als je goed gereedschap hebt (vooral goed inbus bits) ben je geen bijzondere dingen nodig.
Wel oude pakking goed verwijderen en een nieuwe pakking plaatsen. Deze even vastzetten met vloeibare pakking of iets dergelijks. Bij het terugzetten van de kap, zal het laatste stukje oncontroleerbaar zijn, doordat de magneet aan de kap gaat 'trekken'. Als de pakking door de klap scheef trekt heb je kans op lekken.
Let even op de route van de kabels naar je kabelboom... Maak even een foto, kan je dezelfde route weer gebruiken

VT1100C1 '87
oke thx voor de uitleg
ik heb wel een boek maar ben niet zo engels en om het ia comp te vertalen
als het goed is , is de dynamo morgen binnen
gr ab
ik heb wel een boek maar ben niet zo engels en om het ia comp te vertalen

als het goed is , is de dynamo morgen binnen
gr ab
ik zou gewoon de olie aftappen, als je straks de versnellingspook eraf haalt zie je een keerring zitten, die zit er niet voor niets, wanneer je de olie er niet aflaat en je bent bezig zul je zien dat alles snel snel moet anders ligt de zooi op de grond.
test het maar!
test het maar!
René
Biker of the year 2012
http://pcayefvf.mijnalbums.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
verkeersgeleider nummer 18
landelijk coördinator
welkom in ons midden
Biker of the year 2012
landelijk coördinator
welkom in ons midden
Klopt knutsel... Er zit ook een pakking
Toch zal er geen tot weinig olie achter zitten.
Zou wat zijn als de spoelen in de olie lagen
Maar buiten dat.... Aftappen kost ook niet veel moeite en tijd...
Dan weet je zeker dat er weinig achterweg komt...
Misschien is het ook mogelijk om de motor vrij schuin te plaatsen, zodat er ook geen olie meer aan de linker kant zit... Maar ik ken de situatie bij Ab niet...

Toch zal er geen tot weinig olie achter zitten.
Zou wat zijn als de spoelen in de olie lagen

Maar buiten dat.... Aftappen kost ook niet veel moeite en tijd...
Dan weet je zeker dat er weinig achterweg komt...
Misschien is het ook mogelijk om de motor vrij schuin te plaatsen, zodat er ook geen olie meer aan de linker kant zit... Maar ik ken de situatie bij Ab niet...
VT1100C1 '87
- Oldtimer
- Shadow Motorclub leden
Maar dat liggen ze toch ook?jdr schreef:Zou wat zijn als de spoelen in de olie lagen![]()
VT1100C 1985 / VT1100C2 ACE '96
"Vaak buj te bange"
"Vaak buj te bange"
Nee, dat liggen ze niet... Er kan wel een beetje lek olie vanuit het carter komen, maar het stroomt er echt niet uit.
Haynes spreekt ook niet over olie aftappen voor het vervangen van de spoelen...
Ik weet niet of het bij andere motoren anders is?
Olie ligt in het midden gedeelte en bij de rechterkant (koppeling).
Maar ja, zoals al gezegd:
Aftappen of motor schuin zetten is geen moeite en kun je dus altijd voor de zekerheid doen.
Haynes spreekt ook niet over olie aftappen voor het vervangen van de spoelen...
Ik weet niet of het bij andere motoren anders is?
Olie ligt in het midden gedeelte en bij de rechterkant (koppeling).
Maar ja, zoals al gezegd:
Aftappen of motor schuin zetten is geen moeite en kun je dus altijd voor de zekerheid doen.
VT1100C1 '87
die spoel kan echt wel tegen olie hoor, daar is ie voor gelakt,
hoe dan ook , ik neem de gok nooit, heb er al zat vervangen...
hoe dan ook , ik neem de gok nooit, heb er al zat vervangen...
René
Biker of the year 2012
landelijk coördinator
welkom in ons midden
Biker of the year 2012
landelijk coördinator
welkom in ons midden
oke thx voor de tip
ik heb nog een grote kan olie staan dus gelijk vernieuwen kan geen kwaad
kijk zo makkelijk een forum he
ik ga zaterdag proberen
ik heb nog een grote kan olie staan dus gelijk vernieuwen kan geen kwaad
kijk zo makkelijk een forum he

ik ga zaterdag proberen
weet iemand waar ik de pakkingen los kan kopen een heel set kost 200 euro
heb niet alles nodig daarom
maar heb even eerste kapje los gemaakt blijk ook dat de koppeling daar zit en als ik die los maak de olie eruit loop klopt dat ?
gr ab
heb niet alles nodig daarom
maar heb even eerste kapje los gemaakt blijk ook dat de koppeling daar zit en als ik die los maak de olie eruit loop klopt dat ?
gr ab
Ab, welk type motor heb je en welk kapje heb je los gehaald?
Bij de VT1100 zit het koppelingshuis en de koppelingsplaten aan de rechterkant namelijk.
Die liggen inderdaad in de olie...
Aan de linker kant heb je alleen de koppelingspen, welke door het blok heen loopt naar het koppelingshuis.
Als daar olie weg komt, kan het zijn dat de kering daar niet helemaal goed is.
De dynamo zit aan de linkerkant, dus ik neem aan dat je die aan het loshalen bent?
Pakkingen kun je bij een Honda dealer los bestellen, of je haalt pakkingpapier en maakt ze zelf...
Bij de VT1100 zit het koppelingshuis en de koppelingsplaten aan de rechterkant namelijk.
Die liggen inderdaad in de olie...
Aan de linker kant heb je alleen de koppelingspen, welke door het blok heen loopt naar het koppelingshuis.
Als daar olie weg komt, kan het zijn dat de kering daar niet helemaal goed is.
De dynamo zit aan de linkerkant, dus ik neem aan dat je die aan het loshalen bent?
Pakkingen kun je bij een Honda dealer los bestellen, of je haalt pakkingpapier en maakt ze zelf...
VT1100C1 '87
- Te©h
- Shadow Motorclub leden
IK vermoedt de slave. Als daar olie in zit is ook die rubberen pakking lek en moet die vervangen worden. De olie wordt dan namelijk langs de stang en rubber geperst en loopt via het overloopgaatje weg op je achterband. Dat is niet fijn linksaf slaan kan ik je uit ervaring vertellen.
Bind wel de zuiger met een tyrepje vast. Door de druk wordt deze naar buiten geperst en loopt de DOT4 er uit en de lucht er in. Lastig om deze goed te ontluchten.
Bind wel de zuiger met een tyrepje vast. Door de druk wordt deze naar buiten geperst en loopt de DOT4 er uit en de lucht er in. Lastig om deze goed te ontluchten.
Voor geduld moet je tijd hebben
2x Vt 1100c '86, Vt1100c1 '92 in delen dat wel, Guzie 65 '87 verkocht, Shadowagon, in ontwikkeling:Spartan Manor '47 .
"The bitterness of poor QUALITY remains long after the sweetness of low PRICE is forgotten"
Biker van het jaar 2005
2x Vt 1100c '86, Vt1100c1 '92 in delen dat wel, Guzie 65 '87 verkocht, Shadowagon, in ontwikkeling:Spartan Manor '47 .
"The bitterness of poor QUALITY remains long after the sweetness of low PRICE is forgotten"
Biker van het jaar 2005
ik ben er niet verder aan begonnen
omdat ik allemaal pakkingen ziet , dus heb eerst pakking papier en vloeibare pakking meegenomen ,
ik ga eerst foto`s maken
ik heb een vt 1100 c1
ik heb al wat afbeeldingen gevonden van de linkerkant
ik maak zelf ook wat foto`s
als het goed is heb ik nu alles om de klus te klaren

gr ab
omdat ik allemaal pakkingen ziet , dus heb eerst pakking papier en vloeibare pakking meegenomen ,
ik ga eerst foto`s maken
ik heb een vt 1100 c1
ik heb al wat afbeeldingen gevonden van de linkerkant
ik maak zelf ook wat foto`s
als het goed is heb ik nu alles om de klus te klaren
gr ab
- Te©h
- Shadow Motorclub leden
Lees even goed de tekst van de centrale bout. Deze is met link draad en moet dus rechtsom los gedraaid worden. Het beste met een luchtsleutel. Je kan de magneet vast houden door een staaf door een van de gaten te steken.
Voor geduld moet je tijd hebben
Biker van het jaar 2005
Biker van het jaar 2005
ik heb alles open en nieuwe pakking gesneden
wil de nieuwe dynamo monteren blijk tie niet te passen
de diameter is groter en hij is smaller
chopperonderdelen.nl is dicht tot 5de
heb al een mail verstuurd
stuur hem gewoon terug hoop dat ze zo snel mogelijk geld terug storten

baal ervan nu moet ik hem weer dicht maken de oude terug zetten omdat ik de motor maandag weer nodig heb moet nog een week werken dan heb ik een weekje vrij
wil de nieuwe dynamo monteren blijk tie niet te passen
de diameter is groter en hij is smaller
chopperonderdelen.nl is dicht tot 5de
heb al een mail verstuurd
stuur hem gewoon terug hoop dat ze zo snel mogelijk geld terug storten

baal ervan nu moet ik hem weer dicht maken de oude terug zetten omdat ik de motor maandag weer nodig heb moet nog een week werken dan heb ik een weekje vrij