Aangezien ik dankzij de heer Weekers nu ineens drie maanden de tijd heb om mijn daily motor weer klaar te maken voor het seizoen 2015 heb ik de handen weer eens uit de mouwen gestoken. Niet dat ik niets om handen heb, heb ook nog een andere omvangrijke hobby maar dat terzijde..
Komt eigenlijk door het gladiaaltje achterop. Ik heb dit keer besloten hem af te rijden tot de Weekers maanden ingingen.
Nu maar eens de tijd nemen voor een achtwiel ombouw naar spaak. Zodat het achterwiel matched met het voorwiel wat al jaren een spaakwiel is.
Ik heb echter al jaren een VT800c achterwiel liggen die dezelfde naaf aandrijflijn heeft als mijn VT1100C. Ook het trommelrem gedeelte is identiek. Echter is het geheel naaf/velg wat smaller. Nu ik ineens drie maanden tijd heb voor een achterband wissel gebruik ik deze periode maar voor de ombouw. Één & ander komt nog uit de tijd dat Funske ook erg actief was. Custom voorvelg & betreffende achtervelg komen zelfs uit zijn stal.
Het VT800c wiel is in geheel smaller. Vroeger gebruikte men deze naaf en liet met de velg offset spaken om de band in het midden te krijgen. Ik heb een spacer laten draaien die de aandrijfnaaf verder naar buitenzet zodat de velgnaaf in het midden van de swingarm blijft.
In deze spacer heb ik een lager huis laten draaien wat betekend dat ik nu 3 wiellagers heb ( 3x standaard wiellager ). Ook aan de remkant komt een kleine spacer ring om de boel uit te vullen.
De basis is nu gelegd
Spacer tussen velgnaaf & aandrijving


Het VT1100c Enkei gietwiel is standaard 3,5j breed ( 8.9cm ). Het VT800 wiel is maar 3j breed ( 7,5cm) Aangezien ik wel weer een 170 band ga monteren en ik geen ballonband wil ga ik een nieuwe bredere velgrand monteren om het geheel weer wat body te geven.

Veel breder dan die 170 band kan ik overigens niet in verband met mijn Arlen Ness Tail Dragger Spatbord.

Het word een 3,5j brede velg van een sloop VTX1300S dit aangezien een bredere velg dan mijn huidige Enkei gietwiel de band ook breder doet staan en ik maar 1cm speling heb l/R tussen het spatbord en de 170band. Anderzijds daar het niet meevalt een bredere velg te vinden in 52 spaaks.
Het spatbord is overigens zodanig lang dat je toch weinig van de band ziet.
Met het demonteren van de swingarm heb ik gelijk een inspectie van de swingarm lagers kunnen doen.
Uiteraard konden deze na 75000+ mile wel een nieuw doorsmeer beurtje gebruiken. Runners en lagers zagen er na grondige ontvetter schoonmaak verder nog goed uit. ( lagers zijn conisch, opstelbaar op moment ).
More to come, zodra de VTX velg binnen is uit de USA (eBay score).