Toerenteller aansluiten
Moderators: knutsel, Hillywood
Toerenteller aansluiten
Een echte technieker ben ik niet. Op mijn vorige motor had ik een toerenteller. Op de VT 1100 C2 zit deze niet. Ik heb een simpele toerenteller besteld om te weten wanneer ik het beste kan schakelen en welke toeren de motor maakt. Volgens tech info heb gezien dat er een draad naar de bobine moet, op de min. Zover ik weet maakt de VT 1100 max 4.500 toeren. Maar wanneer moet ik nu overschakelen, bij welk toerental. Wellicht een simpele vraag maar na Googlen kom ik er niet uit. Philip
- Andries
- Shadow Motorclub leden
- Berichten: 672
- Lid geworden op: 18 dec 2006, 23:11
- Locatie: Egchel (L)
- Contacteer:
Re: Toerenteller aansluiten
Overschakelen met een VT1100 doe je op het gevoel.
Als je fel optrekt schakel je wat later, ben je lekker rustig aan het rijden dan doe je dat eerder.
Een Shadow is geen hoge toeren motor, dat straalt het ook uit.
Lekker rustig ploffend rijden is heerlijk.
Ga er mee rijden en je leert vanzelf welk gevoel jouw motor heeft en wanneer je overschakelt.
Op die toerenteller staat ook niet aangegeven wanneer je dat moet doen.
Succes.
Als je fel optrekt schakel je wat later, ben je lekker rustig aan het rijden dan doe je dat eerder.
Een Shadow is geen hoge toeren motor, dat straalt het ook uit.
Lekker rustig ploffend rijden is heerlijk.
Ga er mee rijden en je leert vanzelf welk gevoel jouw motor heeft en wanneer je overschakelt.
Op die toerenteller staat ook niet aangegeven wanneer je dat moet doen.
Succes.
Andries
Regiocommissaris Zuid
Verkeersgeleider nr. 10
Trotse Biker van het Jaar 2014
Met ZUID erop UIT!
bekijk HIER mijn website
Regiocommissaris Zuid
Verkeersgeleider nr. 10
Trotse Biker van het Jaar 2014
Met ZUID erop UIT!
bekijk HIER mijn website
Re: Toerenteller aansluiten
Andries, bedankt. Morgen een ritje Scheveningen, ga het ervaren. Maar heb zo nu en dan het gevoel dat ik te weinig of teveel toeren maak. Vandaar de toerenteller als tijdelijk hulpmiddel.
- HiHat
- Shadow Motorclub leden
- Berichten: 139
- Lid geworden op: 04 feb 2009, 12:58
- Locatie: Wijk bij Duurstede
Re: Toerenteller aansluiten
Ik ga een poging doen om je zo goed mogelijk te helpen.
Om eerst maar eens gemakkelijk te beginnen, de samengebonden rode en zwarte draad zijn van de verlichting van de teller. Zwart op massa (-) en Rood op de (geschakelde) +. Ik zou deze beide aftakken van de verlichting van je km teller of iets vergelijkbaars.
Dan de andere 3. Die zijn wat lastiger, ik heb hiervoor gekeken hoe de toerenteller bij de vt 1100 uit '86 is aangesloten.
- De groene draad is massa(-) ;
- De zwarte is een plus (geschakeld) deze kan je op verschillende draden aansluiten. Is afhankelijk van het bouwjaar... Ik kan aanraden om bij de zekeringen te kijken naar een zwart/bruine draad.
Daar zit hij bij '86 op en deze draad komt op alle modellen voor als ik het goed gezien heb. (is zekering 3 of 4);
- De geel/? (geel/bruin of geel/zwart kan ik niet goed zien) is de signaaldraad. Deze moet naar de bobine. Kan alleen niet goed bepalen welke draad je moet hebben bij de bobine zelf. Maar hij moet op de zelfde draad zitten als die van je pulser afkomt. Dit signaal heeft hij nodig.
Hopelijk kom je hier verder mee.
Om eerst maar eens gemakkelijk te beginnen, de samengebonden rode en zwarte draad zijn van de verlichting van de teller. Zwart op massa (-) en Rood op de (geschakelde) +. Ik zou deze beide aftakken van de verlichting van je km teller of iets vergelijkbaars.
Dan de andere 3. Die zijn wat lastiger, ik heb hiervoor gekeken hoe de toerenteller bij de vt 1100 uit '86 is aangesloten.
- De groene draad is massa(-) ;
- De zwarte is een plus (geschakeld) deze kan je op verschillende draden aansluiten. Is afhankelijk van het bouwjaar... Ik kan aanraden om bij de zekeringen te kijken naar een zwart/bruine draad.
Daar zit hij bij '86 op en deze draad komt op alle modellen voor als ik het goed gezien heb. (is zekering 3 of 4);
- De geel/? (geel/bruin of geel/zwart kan ik niet goed zien) is de signaaldraad. Deze moet naar de bobine. Kan alleen niet goed bepalen welke draad je moet hebben bij de bobine zelf. Maar hij moet op de zelfde draad zitten als die van je pulser afkomt. Dit signaal heeft hij nodig.
Hopelijk kom je hier verder mee.
Central Division
Ik heb nog verschillende onderdelen liggen van een 1100 uit '85/ '86
Ik heb nog verschillende onderdelen liggen van een 1100 uit '85/ '86
Re: Toerenteller aansluiten
Bedankt, hopelijk zit er iets van een schema bij. Heb hem nog niet binnen.