Ik ben even benieuwd naar jullie mening of kijk op zaken. Ik heb sinds enige tijd een VT500c uit 1987 met een huidige kilometerstand van 47987 mijl/77227 km (maar door omstandigheden zelf pas een km van gereden). Nu begreep ik links en rechts om me dat dit een vrij hoge kilometerstand is en dat een motor met 80k aan kilometers op de teller vrijwel afgeschreven is. Daarbij zie ik ook wel eens vergelijkbare shadows uit de jaren 80 voorbij komen, met nog minder dan de helft aan kilometers (waarbij ik me afvraag of die niet jaren aaneenvolgend stil hebben gestaan).
Ik ben benieuwd naar wat ervaringen en jullie mening over wat gemiddeld een hoge kilometerstand is voor een Shadow (met name van deze leeftijd). Ik heb nog geen grote problemen met de motor gehad, maar ben toch wel benieuwd of dit gezien de tellerstand wellicht een miskoop is geweest.
Wat is een hoge kilometerstand?
Moderators: DylanZW, Hillywood, Ro1967
Wat is een hoge kilometerstand?
Schaduw van Gelre
Re: Wat is een hoge kilometerstand?
Als de motor netjes zijn onderhoud heeft gehad zou ik me geen zorgen maken over de kilometerstand, er rijden er bij de club wel meer rond met een aardig getal op de teller 
Groet Ro
Stokkie
"Young riders pick a destination and go... Old riders pick a direction and go."
Regiobiker regio midden 2017
Biker van het jaar 2023!
welkom in ons midden
Stokkie
"Young riders pick a destination and go... Old riders pick a direction and go."
Regiobiker regio midden 2017
Biker van het jaar 2023!
welkom in ons midden
Ik zou je er geen zorgen om maken.Hvitserk schreef: ↑19 sep 2025, 15:37 Ik ben even benieuwd naar jullie mening of kijk op zaken. Ik heb sinds enige tijd een VT500c uit 1987 met een huidige kilometerstand van 47987 mijl/77227 km (maar door omstandigheden zelf pas een km van gereden). Nu begreep ik links en rechts om me dat dit een vrij hoge kilometerstand is en dat een motor met 80k aan kilometers op de teller vrijwel afgeschreven is. Daarbij zie ik ook wel eens vergelijkbare shadows uit de jaren 80 voorbij komen, met nog minder dan de helft aan kilometers (waarbij ik me afvraag of die niet jaren aaneenvolgend stil hebben gestaan).
Ik ben benieuwd naar wat ervaringen en jullie mening over wat gemiddeld een hoge kilometerstand is voor een Shadow (met name van deze leeftijd). Ik heb nog geen grote problemen met de motor gehad, maar ben toch wel benieuwd of dit gezien de tellerstand wellicht een miskoop is geweest.
Als hij goed loopt en geregeld onderhoud gehad heeft zou het prima moeten zijn.
Indien onderhouds historie onbekend is zou ik persoonlijk even een beurtje geven.
Waarom ik me niet zo'n zorgen maak om de kilometer stand:
zover ik weet (corrigeer me vooral als ik het fout heb)
Het grote verschil zit hem voornamelijk in het type motor wat er in een motor zit.
80.000 op een dikke sport motor zal vaak al wel wat meer kwaaltjes hebben dan een shadow.
Hier zitten een aantal factoren achter maar het meest voornamelijke is dat de shadow motor blokken onder aanzienlijk minder stress staan dan zo'n opgefokt sport blok.
Waar een vergelijkbare 500 a 600cc sport fiets 70 tot 100+ pk eruit perst op toerentallen waar je U tegen zegt.
Vergelijk je dat met een shadow, waar de 500, 600 en 750 bijvoorbeeld maar rond de 40pk maken en een stuk lager de toeren in gaan.
Zoals je waarschijnlijk al begrijpt zit er aanzienlijk meer slijtage op zo'n sport fiets wegens de hogere stress factor.
Plus, het zijn oerdegelijke honda blokken, je leest online geregeld posts waar men 80, 100, 150.000 mijl op de teller heeft staan met goed regulier onderhoud.
-
henjodevries
- Shadow Motorclub leden
Bij goed onderhoud is dat niets om zorgen over te maken
. Ik rij op een VTX 1300 uit 2004 een daar staat inmiddels ruim 115000 km op de teller. Tot nu toe alleen maar goed verklaarbare reparaties aan gehad, behorend bij normale slijtage. Dus maak je niet sappel zolang ie goed rijdt en jaarlijks een beurtje krijgt.
Gr. Henjo uit Noord West
. Ik rij op een VTX 1300 uit 2004 een daar staat inmiddels ruim 115000 km op de teller. Tot nu toe alleen maar goed verklaarbare reparaties aan gehad, behorend bij normale slijtage. Dus maak je niet sappel zolang ie goed rijdt en jaarlijks een beurtje krijgt.
Gr. Henjo uit Noord West
Zeg niet altijd wat je bedenkt, maar bedenk wel altijd wat je zegt!!