Problemen met mijn motorblok
Moderators: knutsel, Hillywood
Problemen met mijn motorblok
Hallo Allemaal,
Nadat ik vorige week tijdens mijn rit in het zwarte woud wat problemen heb gehad zoals oververhitting van de motor ( dit moet ik nog testen of het aan de sensor ligt die niet goed werkt of aan de koelingsfan die bij de radiator zit) Ook heb ik sindsdien last van als ik boven de 4000 rpm kom en zo'n 80 a 90 km/h rij ik een raar geratel hoor bij een of beide van mijn cilinders.
Heb zelf geen idee waardoor dit kan komen maar door dat dit geratel opeens hoorbaar is en het klinkt alsof er elk moment iets stuk kan gaan kan ik ook niet harder rijden dan 80 a 90 km/h
Voor degene die wille weten hoe het klinkt ik zal hieronder proberen te omschrijven hoe het voor mij klinkt.
Voor mij klinkt het als een stuk(je) metaal dat aan het los trillen is ( zou niet weten hoe ik het anders zou moeten omschrijven)
Verder had ik geen problemen hierdoor wat betreft het verbruik bleef netjes tussen de 1:20 1:25 zitten, door het te warm worden van het blok wel veel olie verbruikt maar niet dat ik rookpluimen uit mijn uitlaat had hierdoor
Heeft iemand dit al eens eerder meegemaakt of heeft iemand hier ervaring mee?
Zie graag jullie reacties
Nadat ik vorige week tijdens mijn rit in het zwarte woud wat problemen heb gehad zoals oververhitting van de motor ( dit moet ik nog testen of het aan de sensor ligt die niet goed werkt of aan de koelingsfan die bij de radiator zit) Ook heb ik sindsdien last van als ik boven de 4000 rpm kom en zo'n 80 a 90 km/h rij ik een raar geratel hoor bij een of beide van mijn cilinders.
Heb zelf geen idee waardoor dit kan komen maar door dat dit geratel opeens hoorbaar is en het klinkt alsof er elk moment iets stuk kan gaan kan ik ook niet harder rijden dan 80 a 90 km/h
Voor degene die wille weten hoe het klinkt ik zal hieronder proberen te omschrijven hoe het voor mij klinkt.
Voor mij klinkt het als een stuk(je) metaal dat aan het los trillen is ( zou niet weten hoe ik het anders zou moeten omschrijven)
Verder had ik geen problemen hierdoor wat betreft het verbruik bleef netjes tussen de 1:20 1:25 zitten, door het te warm worden van het blok wel veel olie verbruikt maar niet dat ik rookpluimen uit mijn uitlaat had hierdoor
Heeft iemand dit al eens eerder meegemaakt of heeft iemand hier ervaring mee?
Zie graag jullie reacties
Je vermeld niet om wat voor een motor het gaat, gezien je benzineverbruik is het in ieder geval geen VT1100
Het ontstane olie verbruik komt door de beschadigingen in je cilinders.
Door de warmloper hebben de zuigers zich even opgebold en zichzelf even vastgedrukt in de cilinderwanden. Dit veroorzaakt krassen/groeven.
Olie verbruik zal alleen maar verergeren nu.
Dus blok even uit je frame en de koppen & cilinders demonteren.
Kan je gelijk even op zoek naar neven schade die het ratelen veroorzaakt.
In het gunstigste geval kost het je een pakking set en een hoontje door de cilinders. Maar ik verwacht wel dat je naar .25 overmaats zuigers moet.
Het ontstane olie verbruik komt door de beschadigingen in je cilinders.
Door de warmloper hebben de zuigers zich even opgebold en zichzelf even vastgedrukt in de cilinderwanden. Dit veroorzaakt krassen/groeven.
Olie verbruik zal alleen maar verergeren nu.
Dus blok even uit je frame en de koppen & cilinders demonteren.
Kan je gelijk even op zoek naar neven schade die het ratelen veroorzaakt.
In het gunstigste geval kost het je een pakking set en een hoontje door de cilinders. Maar ik verwacht wel dat je naar .25 overmaats zuigers moet.
- Baat
- Shadow Motorclub leden
- Berichten: 130
- Lid geworden op: 18 dec 2006, 21:22
- Locatie: EINDHOVEN
- Contacteer:
wat is de mijlen/kilometer stand op je teller?
Groeten van"BAAT"
- Lid Gidsen Commissie in Geel Hesje, mail mij via: gidsencommissie@shadowmc.nl
- EHBO coordinator, mail mij via EHBO@shadowmc.nl .
- BIKER OF THE YEAR 2011 ( en met trots ! )
- voorheen medeorganisator "Blije Gezichten Rit"
- Proud Owner of a VT1100C1 California model, 1992 made in USA
- EHBO hesje #14 en vrijwilliger Rode Kruis Noodhulp
- Lid Gidsen Commissie in Geel Hesje, mail mij via: gidsencommissie@shadowmc.nl
- EHBO coordinator, mail mij via EHBO@shadowmc.nl .
- BIKER OF THE YEAR 2011 ( en met trots ! )
- voorheen medeorganisator "Blije Gezichten Rit"
- Proud Owner of a VT1100C1 California model, 1992 made in USA
- EHBO hesje #14 en vrijwilliger Rode Kruis Noodhulp
- Baat
- Shadow Motorclub leden
- Berichten: 130
- Lid geworden op: 18 dec 2006, 21:22
- Locatie: EINDHOVEN
- Contacteer:
Waar ik aan denk: nokkenaskettingen versleten...
ik heb hetzelfde ervaren bij mijn 700.
Hoe kun je dit van buiten af zien zonder het hele blok eraf te halen?
Bougie eruit draaien, je ziet nu een 6-kant. dit is de bus/huls waarin de bougie gedraaid wordt. Deze huls kun je uit de cylinderkop draaien met een reuze-inbus, oid ( tool van Honda ). Als je de bus eruit hebt kijk je naar de buitenkant (glad aluminium) zitten hier slijpsporen in dan zijn de nokkenaskettingen op. Deze lopen namelijk om deze bussen heen en als de automatische nokkenaskettingspanners de slapper wordende ketting steeds verder induwd dan loopt deze op gegegven moment tegen die bougiebussen aan.... Je kunt ook Knutsel in Dieren vragen, die heeft al eens een 500 gedemonteerd
zuk6
ik heb hetzelfde ervaren bij mijn 700.
Hoe kun je dit van buiten af zien zonder het hele blok eraf te halen?
Bougie eruit draaien, je ziet nu een 6-kant. dit is de bus/huls waarin de bougie gedraaid wordt. Deze huls kun je uit de cylinderkop draaien met een reuze-inbus, oid ( tool van Honda ). Als je de bus eruit hebt kijk je naar de buitenkant (glad aluminium) zitten hier slijpsporen in dan zijn de nokkenaskettingen op. Deze lopen namelijk om deze bussen heen en als de automatische nokkenaskettingspanners de slapper wordende ketting steeds verder induwd dan loopt deze op gegegven moment tegen die bougiebussen aan.... Je kunt ook Knutsel in Dieren vragen, die heeft al eens een 500 gedemonteerd
zuk6
Groeten van"BAAT"
- Lid Gidsen Commissie in Geel Hesje, mail mij via: gidsencommissie@shadowmc.nl
- EHBO coordinator, mail mij via EHBO@shadowmc.nl .
- BIKER OF THE YEAR 2011 ( en met trots ! )
- voorheen medeorganisator "Blije Gezichten Rit"
- Proud Owner of a VT1100C1 California model, 1992 made in USA
- EHBO hesje #14 en vrijwilliger Rode Kruis Noodhulp
- Lid Gidsen Commissie in Geel Hesje, mail mij via: gidsencommissie@shadowmc.nl
- EHBO coordinator, mail mij via EHBO@shadowmc.nl .
- BIKER OF THE YEAR 2011 ( en met trots ! )
- voorheen medeorganisator "Blije Gezichten Rit"
- Proud Owner of a VT1100C1 California model, 1992 made in USA
- EHBO hesje #14 en vrijwilliger Rode Kruis Noodhulp
Kom kom, zo moeilijk is het niet. Haynes manual er bij, appeltje - eitje.Jinx schreef:Wie heeft er ervaring met het blok uit frame halen en dan de koppen controleren?
En wie zou mij daar mee willen helpen zodat ik kan kijken wat de eventuele schade is.
Mijn vrouw heeft vorige week geheel zelf het blok uit haar VT1100 gehaald.
Volledige bovenblok gedemonteerd, nieuwe overmaats zuigers gezet en de boel weer volledig zelf terug gebouwd. Drie dagen werk en de Shadow reedt weer.
Wilde ze geheel zelf doen voor de ervaring, mocht mij ooit wat overkomen.
met 1/½ uur lag het blok naast het frame.
Als je kunt customizen.... dan kan je de rest ook. Alle informatie staat in de manual.
Re:
Hopelijk leest u dit nog..Recycler schreef:Kom kom, zo moeilijk is het niet. Haynes manual er bij, appeltje - eitje.Jinx schreef:Wie heeft er ervaring met het blok uit frame halen en dan de koppen controleren?
En wie zou mij daar mee willen helpen zodat ik kan kijken wat de eventuele schade is.
Mijn vrouw heeft vorige week geheel zelf het blok uit haar VT1100 gehaald.
Volledige bovenblok gedemonteerd, nieuwe overmaats zuigers gezet en de boel weer volledig zelf terug gebouwd. Drie dagen werk en de Shadow reedt weer.
Wilde ze geheel zelf doen voor de ervaring, mocht mij ooit wat overkomen.
met 1/½ uur lag het blok naast het frame.
Als je kunt customizen.... dan kan je de rest ook. Alle informatie staat in de manual.
Is er speciaal gereedschap nodig om het blok er uit te halen?
- Dino
- Shadow Motorclub leden
- Berichten: 259
- Lid geworden op: 25 dec 2006, 11:28
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Problemen met mijn motorblok
Nee hoor. Standaard gereedschap en een krik. Een paar extra handjes is wel erg makkelijk.
Hans
Hans
sempre idem, sempre penis
- Andries
- Shadow Motorclub leden
- Berichten: 672
- Lid geworden op: 18 dec 2006, 23:11
- Locatie: Egchel (L)
- Contacteer:
Re: Problemen met mijn motorblok
Dit is een topic van twee jaar oud.
Andries
Regiocommissaris Zuid
Verkeersgeleider nr. 10
Trotse Biker van het Jaar 2014
Met ZUID erop UIT!
bekijk HIER mijn website
Regiocommissaris Zuid
Verkeersgeleider nr. 10
Trotse Biker van het Jaar 2014
Met ZUID erop UIT!
bekijk HIER mijn website
- Dino
- Shadow Motorclub leden
- Berichten: 259
- Lid geworden op: 25 dec 2006, 11:28
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Problemen met mijn motorblok
Niet waar Andries. De vraag van Thomas is van gisteren!!
sempre idem, sempre penis