Spaakwiel VT1100c

Moderators: knutsel, Hillywood

Plaats reactie
Recycler
Forumgebruikers
Berichten: 176
Lid geworden op: 07 jan 2007, 18:02
Locatie: Leerdam

Spaakwiel VT1100c

Bericht door Recycler »

Wintertijd..

Aangezien ik dankzij de heer Weekers nu ineens drie maanden de tijd heb om mijn daily motor weer klaar te maken voor het seizoen 2015 heb ik de handen weer eens uit de mouwen gestoken. Niet dat ik niets om handen heb, heb ook nog een andere omvangrijke hobby maar dat terzijde..

Komt eigenlijk door het gladiaaltje achterop. Ik heb dit keer besloten hem af te rijden tot de Weekers maanden ingingen.

Nu maar eens de tijd nemen voor een achtwiel ombouw naar spaak. Zodat het achterwiel matched met het voorwiel wat al jaren een spaakwiel is.

Ik heb echter al jaren een VT800c achterwiel liggen die dezelfde naaf aandrijflijn heeft als mijn VT1100C. Ook het trommelrem gedeelte is identiek. Echter is het geheel naaf/velg wat smaller. Nu ik ineens drie maanden tijd heb voor een achterband wissel gebruik ik deze periode maar voor de ombouw. Één & ander komt nog uit de tijd dat Funske ook erg actief was. Custom voorvelg & betreffende achtervelg komen zelfs uit zijn stal.

Het VT800c wiel is in geheel smaller. Vroeger gebruikte men deze naaf en liet met de velg offset spaken om de band in het midden te krijgen. Ik heb een spacer laten draaien die de aandrijfnaaf verder naar buitenzet zodat de velgnaaf in het midden van de swingarm blijft.
In deze spacer heb ik een lager huis laten draaien wat betekend dat ik nu 3 wiellagers heb ( 3x standaard wiellager ). Ook aan de remkant komt een kleine spacer ring om de boel uit te vullen.

De basis is nu gelegd
Spacer tussen velgnaaf & aandrijving
Afbeelding

Afbeelding
Het VT1100c Enkei gietwiel is standaard 3,5j breed ( 8.9cm ). Het VT800 wiel is maar 3j breed ( 7,5cm) Aangezien ik wel weer een 170 band ga monteren en ik geen ballonband wil ga ik een nieuwe bredere velgrand monteren om het geheel weer wat body te geven.
Afbeelding
Veel breder dan die 170 band kan ik overigens niet in verband met mijn Arlen Ness Tail Dragger Spatbord.
Afbeelding

Het word een 3,5j brede velg van een sloop VTX1300S dit aangezien een bredere velg dan mijn huidige Enkei gietwiel de band ook breder doet staan en ik maar 1cm speling heb l/R tussen het spatbord en de 170band. Anderzijds daar het niet meevalt een bredere velg te vinden in 52 spaaks.
Het spatbord is overigens zodanig lang dat je toch weinig van de band ziet.

Met het demonteren van de swingarm heb ik gelijk een inspectie van de swingarm lagers kunnen doen.
Uiteraard konden deze na 75000+ mile wel een nieuw doorsmeer beurtje gebruiken. Runners en lagers zagen er na grondige ontvetter schoonmaak verder nog goed uit. ( lagers zijn conisch, opstelbaar op moment ).

More to come, zodra de VTX velg binnen is uit de USA (eBay score).
Laatst gewijzigd door Recycler op 03 jan 2015, 12:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Mike81

Re: Spaakwiel VT1100c

Bericht door Mike81 »

gaaf project, ik ben zeer benieuwd naar het resultaat.
Mooie bike ook!
Cobus

Re: Spaakwiel VT1100c

Bericht door Cobus »

mooie capri kerel .
Recycler
Forumgebruikers
Berichten: 176
Lid geworden op: 07 jan 2007, 18:02
Locatie: Leerdam

Re: Spaakwiel VT1100c

Bericht door Recycler »

Kleine update,
Vandaag alvast de spaken gepoetst.
Polijstmachine op de werkbank doet wonderen.

Één voor één de spaken er uit en er weer in terug in verband met de vier verschillende spaken per cluster. ( 52 spaken in clusters van 4 = 13 clusters ) Willen we straks niet in de war hebben als de andere velg binnen komt. Ik ga hem uiteindelijk zelf spaken. Er zijn genoeg how to youtube filmpjes hierover.
Afbeelding

De spaken van het VTX wiel kan ik niet gebruiken, zijn alle vier anders, volgens de Honda sheets.
Recycler
Forumgebruikers
Berichten: 176
Lid geworden op: 07 jan 2007, 18:02
Locatie: Leerdam

Re: Spaakwiel VT1100c

Bericht door Recycler »

VTX1300S wiel is binnen uit Amerika.... ( rechts )
Afbeelding

En gelijk gedemonteerd. ik heb immers alleen de velg nodig en niet de naaf want daar kan ik niets mee.
Afbeelding

Volgende stap is het verwijderen van wat roest vorming aan de binnenkant van de velg ( Rustyco )
Buitenkant velg ziet er spik & span uit.
Recycler
Forumgebruikers
Berichten: 176
Lid geworden op: 07 jan 2007, 18:02
Locatie: Leerdam

Re: Spaakwiel VT1100c

Bericht door Recycler »

Weer een stapje verder..
Eerst schets gemaakt van de spaak posities en toen één voor één de spaken gedemonteerd en gesorteerd.
Hebben allen een andere lengte en spaak hoek ( waar hij in de naaf gaat ).
De gaten op de naaf spaak gerelateerd genummerd en toen begonnen naar aanleiding van wat youtube scholing.
Afbeelding

Afbeelding

Zit nog een klein zwabbertje in van 1mm dus daar ben ik nog even zoet mee met het stellen van enkele spaken.
Recycler
Forumgebruikers
Berichten: 176
Lid geworden op: 07 jan 2007, 18:02
Locatie: Leerdam

Re: Spaakwiel VT1100c

Bericht door Recycler »

Job done.
Zwabbertje weg.
Bandje er om laten persen (Dunlop D404). Binnenbandje met een om-een-hoekje ventieltje & nul onbalans, dus strak gespaakt.
Aangezien het gebruikte spaken zijn & niet RVS spaken hoef ik ze niet meer na te stellen.
Afbeelding

Afbeelding

Proefritje moet nog even wachten tot 1 maart.
Plaats reactie