Verwisselen van een startmotor vt800

Moderators: knutsel, Hillywood

Plaats reactie
Gerard uut Assen
Forumgebruikers

Verwisselen van een startmotor vt800

Bericht door Gerard uut Assen »

Hallo...
Ik had een vraagje , hoe verwijder je een startmotor van vt800.......die van mij heeft tijdens rijden bij geluiden en ik denk dat het de startmotor is......ik heb nog een complete blok liiggen en dus wil de startmotor over zetten.....
Groetjes Gerard
Owner of a Shadow VT1100 ACE 2
cpo

Re: Verwisselen van een startmotor vt800

Bericht door cpo »

Hallo gerard,

Als de vt800 lijkt op de vt1100 dan zou je het zo kunnen doen:

1 de + van je accu loshalen
2 de twee bouten aan de rechterkant die de startmotor vasthouden op het chassis losmaken
3 de plus pool bovenop de startmotor losmaken door het kapje naar achter te wippen en met een steeksleuteltje deze los te maken
4 met een rubber hamer en een blokje hout nu de startmotor naar rechts tikken. Deze dit met een o ring erin in het blok.
5 startmotor eruit kantelen door de rechterkant omhoog te tillen. Let op: dit is een behoorlijk krappe ruimte!
6 montage is natuurlijk precies andersom. Let er bij het vastzetten van de plus pool op de startmotor op dat je de bout die de startmotor ingaat, niet draait maar alleeb de moeren erop. Anders beschadig je je startmotor.

Met wat beleid en (in mijn geval) veel geduld is het makkelijk te doen. :-)

Chris

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5 met Tapatalk
Te©h
Shadow Motorclub leden

Bericht door Te©h »

Als het motorblok loopt, doet de startmotor helemaal niets. Er draait niets mee, anders zou het een dynamo worden. De overbrengen van de startmotor naar de krukas geschied via tandwielen. Dit is een vaste overbrenging t/o een auto, waar het tandwiel van de startmotor op een heen en weer gaande as is gemonteerd (bendix). Om nu een variabele verbinding te krijgen is er tussen de krukas en laatste tandwiel een one-way lager toe gepast. Als het tandwiel rond draait, blokkeren de naalden, en zorgen zo voor een vaste verbinding met de krukas. Als het blok aan slaat, is het toerental hoger dan die van het tandwiel en laten de naalden de as los, en gedragen zich als een naaldlager. De tandwielen worden dus alleen aan gedreven door de startmotor.
Voor geduld moet je tijd hebben
2x Vt 1100c '86, Vt1100c1 '92 in delen dat wel, Guzie 65 '87 verkocht, Shadowagon, in ontwikkeling:Spartan Manor '47 .
"The bitterness of poor QUALITY remains long after the sweetness of low PRICE is forgotten"
Biker van het jaar 2005
knutsel
Shadow Motorclub leden

Bericht door knutsel »

euuuh appendix????
is een wormvormig aanhangsel, blinde darm ook wel gezegd.
Ik denk dat je een bendix bedoeld, die loopt tegen de starterkrans aan van een auto.
de shadow heeft een as op de startmotor waar spiebanen aan zitten, die dan weer een tandwiel aandrijven die vervolgens het tandwiel aandrijft achter de magneet van de dynamo.

en ja als de motor loopt doet de startmotor niets.
René
Biker of the year 2012
http://pcayefvf.mijnalbums.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
verkeersgeleider nummer 18
landelijk coördinator
welkom in ons midden
Te©h
Shadow Motorclub leden

Bericht door Te©h »

Met dank aan het geweldige woordenboek van deze site. whahaha. Zal het even veranderen.
Voor geduld moet je tijd hebben
2x Vt 1100c '86, Vt1100c1 '92 in delen dat wel, Guzie 65 '87 verkocht, Shadowagon, in ontwikkeling:Spartan Manor '47 .
"The bitterness of poor QUALITY remains long after the sweetness of low PRICE is forgotten"
Biker van het jaar 2005
Plaats reactie