Ketting smeren

Moderators: knutsel, Hillywood

Plaats reactie
Gebruikersavatar
evanberkel
Forumgebruikers
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 feb 2018, 11:52

Ketting smeren

Bericht door evanberkel »

Goedendag mede-Shadow rijders,

Ik heb een vraag over het smeren van de ketting.
Met mijn vorige motor(Yamaha Fazer), zette ik mijn motor op de middenbok en kon ik makkelijk de ketting smeren.
Op mijn Vt750C2 Shadow Ace, zit geen middenbok. Ik denk op bijna geen enkele Shadow haha. En wordt het smeren van de ketting wat lastiger.

Hebben jullie tips&tricks om dit gemakkelijk te doen?

Alvast bedankt!

Groetjes,
Erwin
Motoren:
Honda VT750C2 Shadow Ace
Yamaha FZS 600 Fazer - Sold

Auto's:
Volkswagen Golf IV 1.4 Trendline
Volkswagen Golf II 1.8 GL automaat - Sold/scrapyard
Seat Cordoba 6k 1.4 Aventura - Sold
Gebruikersavatar
Hans Snel
Shadow Motorclub leden
Berichten: 416
Lid geworden op: 11 dec 2015, 17:57
Locatie: Idskenhuizen
Contacteer:

Re: Ketting smeren

Bericht door Hans Snel »

Hoi,

1. Er is een Automatisch Ketting Smeersysteem kost een beetje.
2. Je kan een motor lift aanschaffen da is altijd makkelijk kost iets minder maar je kan er meer mee. :D
3. Of een Paddock standaard maar daar ben ik niet kapot van.
4. Dan is er nog een :buurman, goede vriend, vriendin of vrouw die even op de knieën gaat met de spuit bus :D
Het zijn maar wat ideeën ik zelf heb nummer 3

Gr Hans Snel
Een dag niet gereden is een dag niet geleeft

www.hanssnel.nl
Hier staan Manuals in pdf en de Nieuwe Tyre download pagina
Een VT1100 C2 klink als een Hd, voeld als een HD maar de techniek is van Honda.
Gebruikersavatar
Ro1967
Moderators
Berichten: 961
Lid geworden op: 22 feb 2013, 19:41
Locatie: Zevenaar
Contacteer:

Re: Ketting smeren

Bericht door Ro1967 »

Voor rond de 50 euro heb je een motorlift, ik weet niet of je naar de motorbeurs gaat maar vorig jaar stonden en een paar met aanbiedingen.Wel even opletten dat er shadows zijn waarbij het karter door het frame steekt, dan kan een vlakke lift een probleem zijn. Zelf heb ik er 1 met extrabeugeltjes die op het frame rusten.
De oudere vt 700, vt 750 en de 800 hadden wel een middenbok :wink:
Groet Ro

Stokkie


"Young riders pick a destination and go... Old riders pick a direction and go."



Regiobiker regio midden 2017 :D


Biker van het jaar 2023! :D :D :D





welkom in ons midden
Gebruikersavatar
john&marjan
Shadow Motorclub leden
Berichten: 97
Lid geworden op: 18 aug 2014, 14:03
Locatie: Hoensbroek

Re: Ketting smeren

Bericht door john&marjan »

Als je twee as steunen hebt kun je de motor ook op zetten komt het achterwiel ook vrij. Oude doek nemen flink wat wasbenzine er op om de ketting vouwen en met de hand het achter wiel ronddraaien en zo de ketting schoonvegen herhaal dit tot alle smeer en vettigheid weg is dan WD40 subtiel op de ketting spuiten en rond draaien. Kopje koffie of twee of sigaretje paffen en weer met een schone doek met wasbenzine weer wat WD40 op de ketting en hij is weer prima gesmeerd. Zo hebben ze mij een ketting leren smeren van Fietsen, Karts en motoren
Onderschat nooit een oude man met een motor

RC-ZUID
John Hilgers

zuid@shadowmc.nl
Gebruikersavatar
evanberkel
Forumgebruikers
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 feb 2018, 11:52

Re: Ketting smeren

Bericht door evanberkel »

Hans Snel schreef: 21 feb 2018, 21:19 Hoi,

1. Er is een Automatisch Ketting Smeersysteem kost een beetje.
2. Je kan een motor lift aanschaffen da is altijd makkelijk kost iets minder maar je kan er meer mee. :D
3. Of een Paddock standaard maar daar ben ik niet kapot van.
4. Dan is er nog een :buurman, goede vriend, vriendin of vrouw die even op de knieën gaat met de spuit bus :D
Het zijn maar wat ideeën ik zelf heb nummer 3

Gr Hans Snel
Dankjewel Hans!
optie 1 lijkt me de makkelijkste haha!
optie 2, is wellicht ook wel een goede optie inderdaad.
optie 3, Vind ik met een Shadow toch lastig, gezien deze vrij lang is. Dus in je eentje heb ik er niet veel vertrouwen in haha.
optie 4, is een inderdaad ook een goede. Echter ben ik vaak alleen bij m'n motor, gezien deze niet bij mij thuis staat. Dus om dan iemand te vragen die dan mee moet, vind ik ook zo wat..
Ro1967 schreef: 21 feb 2018, 21:42 Voor rond de 50 euro heb je een motorlift, ik weet niet of je naar de motorbeurs gaat maar vorig jaar stonden en een paar met aanbiedingen.Wel even opletten dat er shadows zijn waarbij het karter door het frame steekt, dan kan een vlakke lift een probleem zijn. Zelf heb ik er 1 met extrabeugeltjes die op het frame rusten.
De oudere vt 700, vt 750 en de 800 hadden wel een middenbok :wink:
Ik heb inderdaad een lift gezien op de motorbeurs. Ik had niet gezien hoe ik met m'n karter zit. Dus ik durfde het risico niet aan. Maar ze waren er in ieder geval tussen de 50 en 60euro. Is opzich best redelijk.
john&marjan schreef: 22 feb 2018, 13:07 Als je twee as steunen hebt kun je de motor ook op zetten komt het achterwiel ook vrij. Oude doek nemen flink wat wasbenzine er op om de ketting vouwen en met de hand het achter wiel ronddraaien en zo de ketting schoonvegen herhaal dit tot alle smeer en vettigheid weg is dan WD40 subtiel op de ketting spuiten en rond draaien. Kopje koffie of twee of sigaretje paffen en weer met een schone doek met wasbenzine weer wat WD40 op de ketting en hij is weer prima gesmeerd. Zo hebben ze mij een ketting leren smeren van Fietsen, Karts en motoren
Assteunen zou kunnen, maar dan is het ook lastig om deze er alleen op te zetten. En vind t ook zo wat om daar speciaal iemand voor te vragen om naar mijn motor te komen.
Motoren:
Honda VT750C2 Shadow Ace
Yamaha FZS 600 Fazer - Sold

Auto's:
Volkswagen Golf IV 1.4 Trendline
Volkswagen Golf II 1.8 GL automaat - Sold/scrapyard
Seat Cordoba 6k 1.4 Aventura - Sold
Gebruikersavatar
john&marjan
Shadow Motorclub leden
Berichten: 97
Lid geworden op: 18 aug 2014, 14:03
Locatie: Hoensbroek

Re: Ketting smeren

Bericht door john&marjan »

Je hoeft de motor ook niet erg hoog te zetten achterwiel niet van de grond, en ik doe dat ook alleen eerst een kant op de steun en de motor als een hefboom op de andere zijde optillen en as steun er onder schuiven leg er wel eerst een dikke poets doek op ivm beschadigen onderkant frame.
Onderschat nooit een oude man met een motor

RC-ZUID
John Hilgers

zuid@shadowmc.nl
Gebruikersavatar
evanberkel
Forumgebruikers
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 feb 2018, 11:52

Re: Ketting smeren

Bericht door evanberkel »

john&marjan schreef: 25 feb 2018, 14:21 Je hoeft de motor ook niet erg hoog te zetten achterwiel niet van de grond, en ik doe dat ook alleen eerst een kant op de steun en de motor als een hefboom op de andere zijde optillen en as steun er onder schuiven leg er wel eerst een dikke poets doek op ivm beschadigen onderkant frame.
Ah oke, nou ik ga de opties overdenken. Bedankt voor je reactie in ieder geval! :)
Motoren:
Honda VT750C2 Shadow Ace
Yamaha FZS 600 Fazer - Sold

Auto's:
Volkswagen Golf IV 1.4 Trendline
Volkswagen Golf II 1.8 GL automaat - Sold/scrapyard
Seat Cordoba 6k 1.4 Aventura - Sold
Dick
Shadow Motorclub leden
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 sep 2007, 07:55
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Ketting smeren

Bericht door Dick »

Hallo.

Motofit in Veenendaal (adverteerder) heeft een OSCO ketting smeersysteem dat perfect werkt en onder alle omstandigheden te gebruiken.
Ketting en tandwielen gaan veel langer mee! Kosten rond € 100,-- dus wel iets meer maar bespaar je op het langer gebruik van ketting en tandwielen.

succes,
Dick
Gebruikersavatar
evanberkel
Forumgebruikers
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 feb 2018, 11:52

Re: Ketting smeren

Bericht door evanberkel »

Dick schreef: 03 mar 2018, 11:36 Hallo.

Motofit in Veenendaal (adverteerder) heeft een OSCO ketting smeersysteem dat perfect werkt en onder alle omstandigheden te gebruiken.
Ketting en tandwielen gaan veel langer mee! Kosten rond € 100,-- dus wel iets meer maar bespaar je op het langer gebruik van ketting en tandwielen.

succes,
Dick
Bedankt voor je reactie!
Hier heb ik ook over nagedacht, echter is een oscosysteem meer dan 100 euro, namelijk 139euro. En dan moet het nog gemonteerd worden.
Dit is dan weer bijna net zo duur als een motorliftje, waarbij je bijvoorbeeld ook de wielen mee zou kunnen poetsen, omdat ze dan vrij van de grond staan.
Maar ik ga er nog even over denken, zo'n Osco systeem is wel namelijk ideaal!
Motoren:
Honda VT750C2 Shadow Ace
Yamaha FZS 600 Fazer - Sold

Auto's:
Volkswagen Golf IV 1.4 Trendline
Volkswagen Golf II 1.8 GL automaat - Sold/scrapyard
Seat Cordoba 6k 1.4 Aventura - Sold
Gebruikersavatar
knutsel
Bestuur
Berichten: 1858
Lid geworden op: 19 dec 2006, 19:12
Locatie: Dieren

Re: Ketting smeren

Bericht door knutsel »

Koop bij de Aldi een garage krik. Zet je motor op de standaard met het stuur naar links. Zet de krik met een doek ertussen onder de linkerkant van je achterbrug. Bij de bout waar je je ketting spant. Krik hem omhoog tot je wiel van de grond is. Dus 3 raakvlakken. Voorwiel. Standaard en krik. Schoonmaken en smeren maar.
René
Biker of the year 2012
http://pcayefvf.mijnalbums.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
verkeersgeleider nummer 18
landelijk coördinator
welkom in ons midden
Gebruikersavatar
evanberkel
Forumgebruikers
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 feb 2018, 11:52

Re: Ketting smeren

Bericht door evanberkel »

knutsel schreef: 01 apr 2018, 10:54 Koop bij de Aldi een garage krik. Zet je motor op de standaard met het stuur naar links. Zet de krik met een doek ertussen onder de linkerkant van je achterbrug. Bij de bout waar je je ketting spant. Krik hem omhoog tot je wiel van de grond is. Dus 3 raakvlakken. Voorwiel. Standaard en krik. Schoonmaken en smeren maar.
Bedankt voor de tip!
Een krik heb ik idd wel, ik wissel namelijk ook altijd mn zomer-en winterwielen :)
Motoren:
Honda VT750C2 Shadow Ace
Yamaha FZS 600 Fazer - Sold

Auto's:
Volkswagen Golf IV 1.4 Trendline
Volkswagen Golf II 1.8 GL automaat - Sold/scrapyard
Seat Cordoba 6k 1.4 Aventura - Sold
Plaats reactie